Ethisch hacker Inti De Ceukelaire dient klacht in na cyberaanval Orange

Logo Orange © MvdV
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

De Ceukelaire heeft een klacht ingediend bij de Gegevensbeschermingsautoriteit na de cyberaanval bij Orange Belgium waarbij de gegevens van 850.000 klanten werden bemachtigd. Hij doet dat naar eigen zeggen omdat ‘Orange heeft aangetoond dat het niet vertrouwd kan worden’.

Met de klacht hoopt De Ceukelaire ‘volledige transparantie’ te verkrijgen omtrent wat er werkelijk is gebeurd en hoe de persoonlijke gegevens zijn ‘(mis)bruikt’, zo staat op zijn website te lezen.

De telecomoperator deelde woensdag mee dat het eind juli het slachtoffer was geworden van een cyberaanval. Daardoor kreeg een hacker toegang tot zo’n 850.000 klantenaccounts. Het ging dan meer bepaald om de naam, voornaam, telefoonnummer, simkaartnummer, PUK-code en tariefplan.

Orange Belgium slachtoffer van cyberaanval

De Ceukelaire wijst er ook op dat Orange Belgium ook zijn communicatie veranderde. In de oorspronkelijke communicatie, waarvan een kopie terug te vinden is op web.archive, werd nog geschreven dat er ‘tot op heden geen enkel bewijs’ was ‘dat de geraadpleegde gegevens verspreid werden’. In een latere versie was die bewuste zin verdwenen. Ondertussen staat er een licht gewijzigde versie opnieuw online: ‘Tot op heden hebben we geen aanwijzingen gevonden dat deze gegevens zijn verspreid’, klinkt het nu.

Woordvoerder Sven Adams duidt dat de zin tijdelijk was weggehaald omdat ze die wilden verduidelijken en aangeven dat het onderzoek verder loopt en de zaak verder wordt opgevolgd.
Orange Belgium wenste niet te reageren op de klacht.

Wat kan je tegen SIM-swapping doen?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content