Het bedrijf achter uw ticketje
Het is misschien iets waar je niet te vaak bij stilstaat, maar een ticketje voor een museum of een pretpark vereist een hele back-end, en vaak komt die uit België. Vintia regelt de ticketing van een hele reeks organisaties en grote monumenten in Europa.
Je hebt een ticket nodig voor alles van uw lokale zwembad tot de Tower Bridge, het Anne Frank Museum en de Efteling. En daar komt wel wat bij kijken. Musea moeten bijvoorbeeld rekening houden met annulaties, museumpassen, abonnementen en meer. Steeds vaker kan je ook online reserveren, ook vanuit het buitenland. Voor het platform dat al die stromen in goede banen moet leiden, blijken een groot deel van de organisaties in Europa daarvoor aan te kloppen bij Vintia, een bedrijf uit Ieper.
‘We bieden software en hardware aan de bredere vrijetijdsmarkt,’ legt Edwin Hemkes, CEO van Vintia. ‘Wat heeft een gemeente of sportdienst, pretpark of museum nodig om klanten te ontvangen, binnen te laten, reserveringen te doen en meer?’ In de praktijk gaat dat dus om de beheersoftware die de ticketing en reserveringen regelt. Waar nodig voorziet zijn bedrijf ook hardware zoals toegangspoortjes en ander materiaal.
Customer journey
Vintia is de nieuwe naam van het vroegere Gantner Ticketing, dat eerder dit jaar onderdeel werd van de Spaanse Salto Systems Group. Het bedrijf bestaat al 35 jaar en is een van de marktleiders in Europa op het gebied van gespecialiseerde ticketingsystemen. Dat betekent dat het platform museumpassen moet ondersteunen, maar ook bijvoorbeeld de kortingen bij het zwembad voor inwoners van de gemeente, en wat daar nog bij kan komen in andere landen.
‘We hebben een honderdtal mensen in dienst voor development, omdat we moeten zorgen dat onze apps meekunnen met de nieuwste ontwikkelingen,’ zegt Hemkes daarover. ‘Maar de ‘customer journey’ voor een museum in Engeland of België is uiteindelijk wel grotendeels hetzelfde: je hebt een bezoeker die toegang wil en die wil reserveren. Wel is de taal is anders, de munten soms ook.’
Black box
Wat Vintia dan niet zelf doet, is de eigenlijke betaaloplossing. Daarvoor werkt het bedrijf samen met de fintech Adyen. ‘Het moeilijke voor ons is om betalingsdiensten aan te bieden of nieuwe aan te sluiten. Het landschap van betalingsproviders is in Europa heel erg gescheiden. Reken daarbij de lokale wetgeving, zoals de regels rond de ‘black box’ aan de kassa, die in elk land anders is,’ zegt Hemkes daarover.
‘Onze teams zijn gebouwd om complexe organisaties te helpen,’ legt Julien Marlier, country manager Benelux van Adyen uit. ‘Ons doel is niet om rechtstreeks naar een kmo te gaan. SaaS-platformen zoals Vintia gaan proberen om voor hen de dingen simpel te maken, in alle sectoren. Ook in kapperswereld of dierenarts zie je SaaS-platformen die gespecialiseerd zijn voor die sector. Da’s handig voor een kmo, want die weten doorgaans niets over betalingssystemen. Voor hen vormen die platformen een ‘one-stop-shop’ waarmee ze al hun zaken doen.’
‘We bieden die betalingsdienst aan via Adyen, maar klanten zien dat niet’, zegt Hemkes nog. ‘Voor hen zijn wij het ‘single point of contact’. Als Pairi Daiza op zaterdagmiddag een probleem heeft, bellen ze naar ons, want ze willen dat dat meteen opgelost wordt, of dat nu de kassa’s zijn of de slagbomen.’ Staat u deze zomer ergens aan een pretpark in de rij, weet dus dat er aan gewerkt wordt…
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier