IT-probleem legt diensten NMBS tijdlang plat
Een informaticaprobleem bij Infrabel heeft woensdag de reizigersinformatie in de stations en de app van spoorwegmaatschappij NMBS een tijd lang platgelegd. Dat meldt spoornetbeheerder Infrabel. Op verschillende plaatsen in het land lag het treinverkeer ook twintig minuten tot drie kwartier stil door de storing.
NMBS en Infrabel kampten woensdagmiddag met technische problemen. Rond 13 uur werden netwerkproblemen gemeld. Onder meer de NMBS-app, online ticketverkoop en reizigersinformatie waren verstoord door het netwerkprobleem.
Door een probleem in het seinhuis van Antwerpen-Berchem lag het treinverkeer in de hele provincie Antwerpen twintig minuten stil. Ook tussen Dendermonde en Schellebelle reden even geen treinen, meldt Infrabel. Het treinverkeer in en rond Luik, Namen, Ottignies, Bertrix en Libramont lag dan weer drie kwartier stil.
‘Vermoedelijk menselijke fout’
‘Tegen 13.40 uur was het probleem opgelost en kon het treinverkeer geleidelijk aan weer hernemen. Ook de hogesnelheidstreinen rijden om iets na 15 uur weer normaal’, zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. ‘Verschillende seinhuizen hadden informaticaproblemen. Het probleem werd vermoedelijk veroorzaakt door een menselijke fout tijdens een interventie.’
Na de informaticaproblemen is Infrabel bezig aan de heropstart. De spoornetbeheerder hoopt dat de hinder tijdens de avondspits beperkt blijft. NMBS waarschuwt wel voor gevolgvertragingen en raad reizigers aan de NMBS-app te raadplegen voor vertrek.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier