Digitalisering in Vlaamse scholen maakt een sprong
Dankzij de Digisprong heeft de digitalisering in het Vlaamse onderwijs de voorbije vijf jaar stappen voorwaarts gezet . Zo beschikken de helft van alle leerlingen in het lager onderwijs en alle leerlingen in het secundair over een computer. Dat blijkt uit de vierde editie van de ICT-monitor.
De Monitor voor ICT-integratie in het Vlaams Onderwijs (MICTIVO) peilt om de vijf jaar hoe scholen omgaan met computers en geldt als een graadmeter voor de digitalisering van het onderwijs. Er was een nulmeting in 2007 en opvolgonderzoeken in 2012 en 2017. Voor MICTIVO 4 deden onderzoekers in 2023 navraag bij 430 lagere scholen, 203 middelbare scholen, zeven centra voor basiseducatie en voor het eerst ook bij elf centra voor volwassenenonderwijs (CVO). Het vijfjaarlijks onderzoek moet een beeld geven van de ICT-infrastructuur in het onderwijs, de hardware en software en het ICT-gebruik, de ICT-vaardigheden en de mediawijsheid.
Uit de monitor blijkt dat het aantal beschikbare computers op scholen in vergelijking met vijf jaar geleden is gestegen. Nu beschikken de helft van alle leerlingen in het lager onderwijs en alle leerlingen in het secundair over een computer. Die staan ook niet meer in een gedeeld computerlokaal, want de onderzoekers zien een verschuiving naar mobiele apparaten, zoals laptops.
Cyberpesten en sexting
Terwijl vijf jaar geleden nog heel wat toestellen verouderd waren, blijken er nu meer nieuwe toestellen te zijn in het lager en secundair onderwijs, maar niet in de centra voor basiseducatie. Ook in de CVO’s is de hardware meestal tussen de een en vier jaar, of ouder. Andere randapparatuur zoals digitale projectoren en schoolborden zijn sinds de vorige monitor vrij stabiel gebleven.
Daarnaast is ook specifieke software in scholen onderzocht. Sinds de vorige meting is een digitaal leerlingvolgsysteem bijna in alle scholen aanwezig. Enkel de centra voor basiseducatie lopen daarop nog wat achter.
De positieve evolutie van het aantal laptops in het Vlaamse onderwijs ‘blijkt hand in hand te gaan met de aanwezigheid van een ICT-beleidsplan’, staat nog in de monitor. Zo hebben de meeste onderwijsinstellingen een ICT-beleidsplan, ongeacht hun onderwijsniveau. Een beleid voor het gebruik van sociale media, cyberpesten en sexting is ook bij meer dan de helft van de lagere en secundaire scholen aanwezig, maar wel minder vaak dan een algemeen ICT-beleidsplan.
Volgens de onderzoekers is de versnelde digitalisering in het onderwijs te danken aan de Digisprong, de grote investering in de digitalisering van het onderwijs. Toch is er nog werk aan de winkel op vlak van ICT-professionalisering voor leerkrachten ‘zodat zij effectief gebruik kunnen maken van de beschikbare digitale middelen’.
Achterstand omgebogen
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) reageert tevreden. ‘De achterstand inzake digitalisering is omgebogen in een voorsprong. Onze scholen zijn digitaler dan ooit en dat is een sterke hefboom voor meer onderwijskwaliteit’, zegt hij.
‘Er zit al heel veel goed, maar we kunnen nog beter. Zo willen we leerkrachten nog meer bijscholen op het gebied van ICT. Ook het socialemediabeleid staat in sommige scholen nog in de kinderschoenen en ook dat willen we nog beter’, aldus Weyts.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier