Met een nieuwe online tool wil telecombedrijf Proximus het brede publiek beter wegwijs maken in thema’s als cyberpesten, phishing en online veiligheid van kinderen. De tool is vrij toegankelijk voor iedereen.
De interactieve tool is bedoeld als hulpmiddel voor (internet)gebruikers om zelf op te kunnen treden tegen digitale risico’s, stelt Proximus in een persbericht. ‘Bij twijfel – over een verdacht bericht, een vreemde link of de online veiligheid van kinderen – biedt hij concrete hulp op een eenvoudige manier.’
Erkende bronnen
Om betrouwbare en volledige informatie te garanderen, bundelt de tool content van verschillende erkende bronnen, waaronder het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) en Child Focus. Met behulp van artificiële intelligentie geeft de tool gepersonaliseerde antwoorden op de vragen van gebruikers. Voorbeelden van onderwerpen die op het moment van schrijven ‘trending’ waren, zijn: ‘Is tweestapsverificatie écht de moeite waard?’, ‘Kan iemand me hacken via alleen mijn e-mail?’ en ‘Hoe meld ik misbruik op TikTok?’.
Om het initiatief zoveel mogelijk bekend te maken bij het grote publiek, lanceert Proximus deze week een sensibiliseringscampagne in verschillende stations en via de media. Tegelijk blijft de operator naar eigen zeggen inzetten op grootschalige bescherming. ‘Momenteel blokkeren we elke maand bijna 400 miljoen frauduleuze e-mails en meer dan twee miljoen valse sms-berichten. Daarnaast worden 1,5 miljoen verdachte internationale oproepen onderschept nog voor ze het netwerk bereiken’, aldus Proximus.