Sabam heeft in 2024 35 miljoen euro aan auteursrechten uitgekeerd aan regisseurs, scenaristen, theatermakers, schrijvers en kunstenaars. Het gaat om een stijging van 4,7 procent en het is een record.
Sabam maakt zich sterk dat ze als auteursrechtenvereniging uniek is omdat ze de rechten van scheppende kunstenaars uit alle artistieke disciplines behartigt: van schrijvers tot schilders. Sabam heeft meer dan 49.000 leden. Het recordbedrag van 35 miljoen euro omvat niet de Belgische muziekindustrie, maar enkel regisseurs, scenaristen, theaterauteurs, choreografen, schrijvers en kunstenaars.
Techspelers springen (verplicht) bij
De organisatie wijst erop dat de stijging onder meer te danken is aan deals met techgiganten zoals Meta. De vivaldiregering heeft een Europese richtlijn die internetplatforms verplicht akkoorden te sluiten met auteursrechtenorganisaties in 2022 omgezet in nationale wetgeving. Een reeks Amerikaanse techreuzen, maar ook Streamz, een samenwerking van Telenet en DPG Media, trokken daarop naar het Grondwettelijk Hof. Dat schoof de hete aardappel echter door en oordeelde dat het Hof van Justitie van de Europese Unie bevoegd is over de kwestie.
‘In de digitale wereld van vandaag vinden de creatieve werken van onze auteurs hun weg naar meer en meer platformen, dragers en kanalen – online én offline’, zegt Séverine Marijsse, hoofd Woord & Beeld bij Sabam. ‘Net daarom volgen we de marktevoluties op de voet en maken we proactief afspraken met aanbieders en gebruikers van hun creaties. Zo garanderen we onze auteurs een eerlijke vergoeding, vandaag én in de toekomst.’
AI bedreigt
Sabam wijst er ten slotte op dat artificiële intelligentie een nieuwe bedreiging vormt voor de inkomsten van creatieve beroepen en dat ook daarover regelgeving ontbreekt. Tegen 2028 staan volgens de organisatie wereldwijd 24 procent van de inkomsten uit muziekrechten en 21 procent uit audiovisuele rechten op het spel. Dit zou neerkomen op een globaal verlies van 22 miljard euro