Scholierenkoepel doet oproep om AI toe te laten in de klas
De Vlaamse Scholierenkoepel heeft een advies gelanceerd waarin wordt opgeroepen om artificiële intelligentie en virtuele realiteit toe te laten als hulpmiddel in de klas. Dat staat maandag in De Standaard.
De leerlingen vragen aan minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) om AI daarnaast ook op te nemen in de minimumdoelen. Aan de scholen en koepels vragen ze duidelijke afspraken.
Het advies van de Vlaamse Scholierenkoepel bevat achttien richtlijnen. Het is gebaseerd op focusgesprekken in vier scholen en op een bevraging uit 2023 bij zowat 11.000 Vlaamse scholieren. In totaal 45 procent van de bevraagde leerlingen ging al eens aan de slag met slimme technologie om zijn huiswerk te maken.
Leerlingen zeggen in De Standaard dat er in de klas nauwelijks gepraat wordt over het gebruik van de hulpmiddelen. Veel hangt ook af van de leerkracht, wat tot onduidelijkheid leidt.
In een reactie zegt minister Weyts dat een doordacht en goed omkaderd gebruik van AI kan zorgen voor meer onderwijskwaliteit. Dankzij de Digisprong (het digitaliseringsproject van het onderwijs) hebben scholen ook de toestellen en de ondersteuning van een kenniscentrum om AI een goede plaats te geven, aldus Weyts.
Maar ‘leerlingen moeten wel niet denken dat ze minder gaan moeten leren omdat er nu AI bestaat, misschien zelfs integendeel’, zegt de minister. Om te weten wat je aan AI moet vragen en om kritisch om te gaan met de antwoorden, ‘heb je veel kennis nodig’.
Op het kabinet-Weyts is te horen dat AI nu reeds opgenomen is in de minimumdoelen.