Orange wil sterker staan in de Belgische B2B-markt en gaat daarom de salesteams van verschillende Orange-entiteiten bundelen.
De telecomoperator gaat de expertise van Orange Belgium, Orange Business, Orange Business Digital Services en Orange Cyberdefence bundelen. Zo wil het op een betere manier de zakelijke markt in België bedienen met oplossingen rond connectiviteit, cloud, AI en cybersecurity.
Het gezamenlijk team moet zowel kmo’s, nationale bedrijven, multinationals, als publieke organisaties bedienen. Het wijst daarbij op haar leidersrol in 5G SA (5G standalone, zonder onderliggende 4G-infrastructuur) en de expertise die het heeft in data en AI. Zoals letterlijk elk IT services bedrijf in de wereld belooft Orange ook dat het de digitale transformatie zal versnellen.
Concreet zet Orange met haar geuniformiseerd salesteam in op een zestal producten of diensten: een soevereine cloudoplossing in de EU, een micro-SOC, een Evolution Platform dat een beheerdienst voor connectiviteit, cybersecurity en clouddiensten op aanvraag is, Live Intelligence (AI platform voor zakelijke samenwerking), Contact Center as a Service, en Critical Communication.
Proximus achterna
Orange is geen nieuwkomer op de zakelijke markt, het biedt al jaren B2B-diensten aan. Maar die markt, zeker voor opdrachten met een telecom-component, wordt sterk gedomineerd door Proximus, ten nadele van Orange en Telenet.
In dat opzicht lijkt de herstructurering van Orange vooral een herhaling van wat Proximus een jaar geleden deed. Toen bundelde het bedrijf haar IT-dienstverlening onder de naam Proximus NXT. Die afdeling wordt geleid door Anne-Sophie Lotgering, die tot 2020 nog aan de slag was bij Orange Business Services.