Hoe kan men innoveren in een openbare dienst?

Séverine Ovyn, CIO van het agentschap AVIQ op het Connect-evenement. © Connect
Marc Husquinet
Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Het AVIQ (het Waals Agentschap voor Kwaliteit van Leven) is verantwoordelijk voor het beleid inzake welzijn en gezondheid, handicap en gezin. Het komt dus vaak tussenbeide in moeilijke situaties voor de burger. Vandaar het belang van informatica ten dienste van de gebruikers.

Bij de zesde staatshervorming heeft het Waals Gewest verschillende bevoegdheden op het gebied van welzijn en gezondheid, handicap en gezin overgenomen. Het gewest beheert nu onder meer ook het kadaster van de kinderbijslag bij en de geldstromen naar de Waalse kinderbijslagfondsen.

In dat kader past ook het project Walkid, dat de aanvraag en het beheer van kinderbijslag voor gebruikers moet vereenvoudigen. Het project wordt uitgevoerd door het AVIQ, het Agentschap voor een Kwaliteitsvol Leven. Het Agentschap beheert een budget van bijna 6,7 miljard euro, wat neerkomt op ongeveer een derde van het totale budget van het Waals Gewest. Het werd opgericht in 2016 en heeft nu bijna 900 medewerkers in dienst. In 2019 nam het enkele bevoegdheden van het RIZIV (Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering) over.

Ten dienste van de burger

‘AVIQ biedt innovatieve en aangepaste technologische oplossingen om de levenskwaliteit van de burgers te verbeteren’, vat Séverine Ovyn samen. De CIO van AVIQ was gastspreker tijdens het Connect-evenement, georganiseerd door Win en Computerland in samenwerking met Cercle du Numérique. Ovyn, afgestudeerd in natuurkunde aan de UCLouvain en het CERN, was eerst onderzoeker aan de UCLouvain voordat ze leiding gaf aan Pfease en eind 2013 bij de SPW (Service Public de Wallonie) in dienst trad. Sinds februari 2023 heeft ze de leiding over de IT-afdeling van AVIQ.

‘Wij staan vaak ten dienste van burgers die zich in een moeilijke situatie bevinden. Het is dus essentieel dat we hen op het juiste moment kwalitatief hoogwaardige informatie kunnen verstrekken, zodat ze hun rechten kunnen doen gelden. Ook willen we de procedures voor gezondheidswerkers in het algemeen vergemakkelijken en tegelijkertijd betrouwbare gegevens verstrekken aan beleidsmakers’, aldus Séverine Ovyn.

‘Technologieën zijn een betrouwbaar middel om procedures te vereenvoudigen en processen te automatiseren. Want waar de privésector zich bij zijn IT-projecten laat leiden door winst, moet de publieke sector voorrang geven aan de kwaliteit van de dienstverlening aan de burgers. Ons agentschap moet een meer inclusieve, humane en solidaire samenleving bevorderen en daarom zijn instrumenten, methoden en relaties met de gebruikers herzien’, voegt ze eraan toe.

Vereenvoudigen en automatiseren

Met een team van ongeveer 60 informatici levert de digitale afdeling van AVIQ technologische oplossingen en diensten en beheert ze ongeveer 40 applicaties. Een van de recente ontwikkelingen, Walkid genaamd, heeft betrekking op het kadaster van de kinderbijslag. ‘Onze ambitie was om een tool aan te bieden voor administratieve vereenvoudiging en automatische controle van rechten. Daartoe werden drie prioriteiten vastgesteld: rationaliseren, moderniseren en een robuuste en coherente infrastructuur opbouwen’, legt de CIO van AVIQ verder uit. ‘Je moet weten dat veel van onze gebruikers een digitale kloof hebben. Bovendien wisselen we enorm veel gegevens uit met andere overheidsdiensten, gegevens die vaak gevoelig zijn. In dit geval was interoperabiliteit een van de sleutels tot succes.’

Een andere prioriteit is uiteraard cyberveiligheid. ‘Ongeveer 20% van de cyberaanvallen treft de publieke sector’, zegt Ovyn. ‘Een uitdaging die des te groter was omdat we de applicatie moesten ontwikkelen in een voortdurend veranderende wetgevende omgeving en met hoge verwachtingen.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise