Problemen met energiecontracten door nieuwe software blijven aanslepen
Een nieuw softwaresysteem blijft problemen geven bij duizenden energiecontracten: ontbrekende of foute eindafrekeningen van gas of elektriciteit, laattijdige of stopgezette voorschotfacturen, leverancierswissels die in het honderd lopen.
De federale ombudsman Energie schat dat het in Vlaanderen om minstens 100.000 getroffenen gaat. Nieuwe softwaresystemen die eind 2021 werden uitgerold liggen aan de basis van de ellende, zo bericht VRT.
Federaal ombudsman Eric Houtman spreekt van meer dan 100.000 vastgelopen contracten in Vlaanderen alleen al. Daar zitten dan wel ruim 20.000 problematische dossiers van netbeheerder Fluvius bij. Fluvius-woordvoerder Björn Verdoodt spreekt over 15.000 geblokkeerde contracten bij Fluvius zelf en 5.000 bij Atrias, het nieuwe dataplatform dat in november 2021 over heel België werd uitgerold om de gebruiksgegevens van elke elektriciteits- en gasconsumenten in ons land beter te beheren. Atrias waarschuwde al in november 2021 voor vertragingen in facturatie en moeilijke leverancierswissels: die problemen zijn er nog altijd. Federaal ombudsman Eric Houtman is er niet gerust op: hij vreest dat de problemen zeker nog tot eind dit jaar zullen aanhouden. Bij Fluvius klinken ze optimistischer. Sinds een paar maanden is er een taskforce met de netbeheerders, Atrias en de energieleveranciers opgericht. Die moeten in gezamenlijk overleg de geblokkeerde dossiers individueel aanpakken.
Atrias al in 2012 opgestart: sindsdien alleen maar vertraging
Het Atrias-project is al in 2012 opgestart, maar kwam het afgelopen decennium al meermaals in het nieuws, vooral omwille van de opgelopen vertraging. In 2018 werd in het Vlaams Parlement duchtig gedebatteerd over de vertraging, waarbij toen opdook dat het hele project al zo’n 200 tot 250 miljoen euro gekost heeft. De toenmalige Vlaamse minister van Energie Bart Tommelein stelde toen zelfs voor om er niet langer geld in te pompen. ‘Het heeft geen zin om miljoenen te pompen in een systeem dat de toets van de 21e eeuw niet kan doorstaan’, klonk het toen. Het hele verhaal inspireerde ondernemer Lieven Declo tot een vlammende opinie over het falen van IT-projecten. ‘Dat een project 6 jaar kan aanslepen en er een slordige 200 miljoen kan doorjagen, toont aan dat er een pertinent gebrek was aan betrokkenheid van stakeholders in het project, niet in het minste zij die de facturen betalen’, schreef Declo toen scherp.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier