Vier op de vijf studenten gebruiken regelmatig ChatGPT

© Getty Images
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Vier op de vijf studenten gebruiken nu regelmatig de AI-chatrobot ChatGPT. Voor driekwart blijft papieren en digitaal studiemateriaal wel belangrijk.

In het voorbije academiejaar gebruikten vier op de vijf studenten regelmatig ChatGPT, zo blijkt uit een bevraging van Vlaamse uitgeverij en boekhandel Acco. Dat zijn er 30 procent meer dan in 2022-2023.

In het kader van haar jaarlijkse onderwijsbarometer bevroeg Acco 1.102 studenten en 142 docenten, onder meer over hoe ze omgaan met ChatGPT.  Ongeveer 82 procent van de studenten zegt de AI-toepassing te gebruiken voor zijn studies. Driekwart zoekt via ChatGPT voornamelijk informatie op, 58 procent gebruikt het om te brainstormen en 49 procent om eigen teksten te herschrijven. Verder schakelt 37 procent ChatGPT in om schrijfopdrachten en 27 procent om samenvattingen te maken.

Denkvermogen

Toch erkennen de studenten dat er ook heel wat nadelen aan verbonden zijn. De grootste uitdaging voor ruim 32 procent van de studenten is om hun eigen denkvermogen te blijven stimuleren en niet achteruit te laten gaan. Ook beseffen ze dat ze steeds afhankelijker worden van een bron die mogelijk onjuiste informatie aanlevert (30 procent). Ook een op de drie bevraagde docenten vreest dat studenten minder zelfstandig zullen nadenken door het gebruik van ChatGPT.  

Zowel studenten als docenten vragen daarom duidelijke richtlijnen over het gebruik van ChatGPT in het hoger onderwijs.  ‘AI-tools zijn een enorme meerwaarde zolang ze het bereiken van bepaalde competenties en het leerproces niet ondergraven. Richtlijnen helpen om duidelijkheid te scheppen welke competenties van studenten verwacht worden. ​Het is daarom belangrijk voor studenten om te weten wanneer ze AI-tools niet mogen gebruiken, zoals tijdens een examen’, legt  Martin Valcke, professor onderwijskunde aan de UGent, uit. ‘Daarnaast moeten richtlijnen duidelijk aflijnen hoe ze AI-tools wel mogen gebruiken en hoe ze naar dat gebruik en de resultaten ervan moeten verwijzen.’

Papier

Tot slot vindt 74 procent van de bevraagde studenten het belangrijk om gebruik te kunnen maken van zowel papieren als digitaal studiemateriaal.  ‘Ondanks dat steeds meer onderwijsinstellingen en docenten inzetten op digitale handboeken, blijft papier heel belangrijk voor studenten. Dat is logisch te verklaren: het is veel makkelijker om met de papieren cursus te studeren en leerstof op te slaan, dan wanneer je naar een scherm moet staren,’ zegt Inge Vander Velpen, CEO van Acco, nog in een persbericht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content