VREG legt Fluvius geldboete en dwangsom op voor IT-problemen

© Fluvius

Energieregulator VREG legt Fluvius een boete én een dwangsom op, omdat de netbeheerder er niet in slaagt IT-problemen op te lossen waardoor duizenden toegangspunten geblokkeerd blijven en huishoudens geen elektriciteits- of aardgasfacturen kunnen ontvangen.

De technische problemen slepen al maanden aan. Hierdoor zijn bij Fluvius de EAN-nummers – dat zijn codes om leveringspunten te identificeren – van duizenden klanten geblokkeerd. Op 1 oktober waren er 3.007 toegangspunten langer dan zes maanden geblokkeerd.

De VREG legt daarom een administratieve geldboete op van 120.280 euro, en een dwangsom van 2.500 euro per kalenderdag tot de problemen zijn opgelost. In juli had de VREG de netbeheerder nog in gebreke gesteld voor de problemen, nadat een deadline niet werd gehaald.

‘Geen makkelijke oplossing’

Begin dit jaar legde de energiewaakhond Fluvius ook al een boete op van 51.000 euro omdat het bedrijf te laat was met het plaatsen van digitale meters. En in 2022 was er een boete van 700.000 euro omdat maandafrekeningen voor aardgas nog niet mogelijk bleken.

In een reactie zegt Fluvius de beslissing van de VREG te betreuren. ‘Die brengen de oplossing voor de overblijvende problemen niet dichterbij: zowel onze medewerkers als die bij Atrias (het IT-bedrijf voor de energiesector, nvdr.) werken volop verder aan het wegwerken van de langdurig geblokkeerde data voor de resterende groep van klanten.’

Fluvius zegt zich ‘ten volle bewust te zijn van de vervelende gevolgen’ voor de getroffen klanten. ‘Mocht er een snelle en makkelijke oplossing voorhanden zijn, dan hadden we die uiteraard al doorgevoerd. Het gaat echter stuk voor stuk om individuele problemen, die dossier per dossier behandeld moeten worden. Die intensieve opvolging vraagt veel tijd’, klinkt het.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content