De federale regering gaat de strijd tegen onlinefraude, oplichting en malafide handelspraktijken gevoelig versterken. Dat meldt minister voor Consumentenzaken Rob Beenders (Vooruit). Er is een wetgevend kader goedgekeurd waardoor de FOD Economie rechtstreeks aan zoekmachines of sociale media kan vragen om advertenties offline te halen.
Concreet zal de Economische Inspectie sneller (binnen de 24 tot 48 uur) frauduleuze websites of advertenties offline kunnen laten halen. De inspectiediensten kunnen gericht bepaalde e-mailadressen of pagina’s melden aan platforms, die dan verplicht zijn om die inhoud te verwijderen uit hun zoek- en vergelijkingslijsten.
Tussenpersonen
De aanpak richt zich op verschillende vormen van digitale fraude en misleiding, zoals valse webshops of reclame via sociale media, verborgen abonnementen die pas na betaling opgemerkt worden, piramideverkoop of andere oneerlijke structuren, en illegale producten zoals namaakmedicijnen of gevaarlijke goederen.
Ook de rol van tussenpersonen verandert, waardoor opnieuw opduiken op andere platformen moeilijker wordt. Zo zullen zoekmachines of vergelijkingssites als Trivago en Expedia sneller moeten reageren op meldingen van frauduleuze inhoud en kunnen ze verplicht worden om bepaalde pagina’s of domeinen te blokkeren.
Vrijhaven
Vandaag is de onlineomgeving te vaak een vrijhaven voor fraudeurs. We gaan dat speelveld eindelijk gelijktrekken, met betere controle en meer slagkracht’, zegt minister Beenders. ‘Ook zullen grote zoekmachines zoals Google door de nieuwe regels niet langer frauduleuze websites kunnen adverteren. Dat wil dus zeggen dat de sites die bovenaan een zoekopdracht staan, betrouwbaarder zullen zijn.’
De maatregelen kaderen in een breder offensief tegen digitale oplichting. De minister benadrukt dat hij in de komende maanden ook extra inzet op bewustmaking en samenwerking met Europese partners. ‘De onlinewereld stopt niet aan de grens, dus onze aanpak moet ook grensoverschrijdend en toekomstgericht zijn. Maar deze stap geeft onze mensen op het terrein alvast meer kracht om de consument te beschermen’, stelt hij.