Belgische bedrijven lopen niet warm voor .eu

Volgende week kunnen geregistreerde merken en publieke instellingen de eerste websites met een .eu-domeinnaam registreren. Belgische bedrijven staan echter niet echt te trappelen, zo blijkt uit een rondvraag.

Eurocommissaris Viviane Reding voorspelt ‘honderduizenden aanvragen’ in enkele weken. Reding denkt zelfs dat .eu op termijn het meest gebruikte achtervoegsel .com zal inhalen. De Belgische bedrijven zijn daar echter nog niet van overtuigd. De krant De Standaard ging te rade bij het Gentse merkenbureau Remarkable, dat .eu-domeinnamen registreert, om te peilen naar het succes. Het antwoord is ontnuchterend.Slechts 17 % van de 240 ondervraagden (bedrijven met minstens 100 werknemers) heeft een .eu-extentie aangevraagd. 80 % weet niet eens dat 7 december de eerste deadline is voor de registratie van .eu-domeinnamen. 40 % heeft nog nooit van .eu gehoord. Remarkable spreekt van een ‘belangrijke inschattingsfout’. Volgens het bureau zijn de Belgsiche bedrijven veel te afwachtend.Op 7 december zijn de publieke instellingen en de bedrijven met geregistreerde merknamen aan de beurt. Op 7 februari 2006 komen de handels- en bedrijfsnamen aan bod. De laatste stormloop is gepland voor 7 april 2006, wanneer iedereen naar believen mag registreren. Bij alle registratiegolven geldt het principe “wie eerst komt, eerst maalt”. Zo’n 600 agenten in Europa staan in voor de registratie. Bij de bedrijfsnamen kan zo’n .eu-domeinnaam tot 85 euro kosten, voor de consumenten zakt die prijs naar 10 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content