Belgische bedrijven passen voor CeBIT
De interesse van Belgische ict-bedrijven voor de technologiebeurs CeBIT is kleiner dan ooit. Organisator Deutsche Messe gaat er vanuit dat er hoogstens een 25-tal spelers uit ons land present zullen tekenen. Enkele jaren geleden waren er dat nog bijna 100.
De interesse van Belgische ict-bedrijven voor de technologiebeurs CeBIT is kleiner dan ooit. Organisator Deutsche Messe gaat er vanuit dat er hoogstens een 25-tal spelers uit ons land present zullen tekenen. Enkele jaren geleden waren er dat nog bijna 100.
De grootste technologiebeurs ter wereld, die volgend jaar plaatsvindt van 2 tot 6 maart in Hannover, heeft al langer te kampen met een dalende populariteit. Belangrijke ict-bedrijven zoals Nokia en Dell vallen steeds vaker op door hun afwezigheid, en de bezoekersaantallen gaan jaar na jaar achteruit.
Dat het in economisch barre tijden moeilijk wordt om die negatieve spiraal te doorbreken, beseft ook Deutsche Messe. Vice president Gerald Munderloh hoopt op een status quo voor 2010, maar beseft dat dat moeilijk haalbaar wordt. “Heel wat technologiebedrijven wachten de resultaten van het vierde kwartaal af voor ze de beslissing nemen om te investeren in een stand op CeBIT”, klinkt het.
“Daardoor hebben we op dit moment minder inschrijvingen binnen dan andere jaren, al hebben we met een rist belangrijke spelers toch al een mondelinge overeenkomst afgesloten. Er is trouwens ook goed nieuws. Heel wat van de telecombedrijven die CeBIT de laatste jaren aan zich lieten voorbijgaan, keren in 2010 terug naar Hannover. Ericsson, om er maar ééntje te noemen.”
Opvallend is de geringe interesse van Belgische bedrijven. Het Vlaamse agentschap voor internationaal ondernemen Flanders Investment & Trade (FIT) heeft nog maar twee gegadigden gevonden voor een standje onder de FIT-koepel (kostprijs: ongeveer 3000 euro voor 6 vierkante meter), al zouden er nog drie andere spelers geïnteresseerd zijn. Vasco, dat we kennen van de digipass, is één van de partijen die in zee gaat met FIT. Om u een idee te geven: niet zo lang geleden had dat bedrijf nog twee eigen standen op CeBIT.
Brussels Export heeft al 13 inschrijvingen binnen, maar is met 500 euro all in ook een stuk goedkoper. Het Waalse exportagentschap Awex, dat anderhalve maand geleden nog samen met FIT en Brussels Export een koepelstand uitbaatte op Telecom World in Genève, stuurt zijn kat naar Duitsland.
“Hoe je het ook draait of keert, onze technologiebedrijven lijken de voorkeur te geven aan kleinere beurzen en niche-evenementen”, zegt Bea Kestens van Flanders Investment & Trade. “En wat we ook merken, is dat Belgische bedrijven wel naar CeBIT gaan, maar dan als gewone bezoeker. Dat is goedkoper dan een eigen stand uitbaten, en op die manier kan je ook je klanten bezoeken, contacten leggen en afspraken maken.”
‘Connected Worlds’
Het hoofdthema op CeBIT 2010 is ‘Connected Worlds’. “Eén van de trends van de laatste jaren is dat verschillende technologieën alsmaar meer naar elkaar toegroeien”, legt Munderloh uit, “en de technische beschikbaarheid van gevestigde toepassingen via het internet is intussen een feit.”
Voor het eerst kunnen ondernemingen de beurs gebruiken als een platform voor eigen corporate events. SAP zal in 2010 de spits afbijten, en parallel met CeBIT de klantenconferentie ‘SAP Worldtour’ organiseren. Nieuw is ook het thema ‘Music @ CeBIT’, dat volledig draait rond de gedigitaliseerde muziekindustrie. Centrale aandachtspunten zijn de hedendaagse bedrijfsmodellen voor de muzieksector, auteursrecht, en mogelijkheden om het illegaal downloaden van muziek tegen te gaan.”
“Het is belangrijk dat we verticale markten, zoals muziek, banking, health en domotica omarmen”, beseft de vice president, “want dat is de enige manier waarop we bezoekers, klanten en standhouders een echte meerwaarde kunnen bieden.” Spanje is het partnerland van CeBIT 2010. En dat zal volgens de organisatoren duidelijk zichtbaar zijn in de hoofdstad van de deelstaat Nedersaksen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier