Belgische consument ontevreden over telecom
De Europese Commissie heeft haar zesde scorebord voor de consumentenmarkten voorgesteld, haar tevredenheidsonderzoek bij consumenten. In België presteren het openbaar vervoer, de energiemarkt en de telecommarkt pover.
De Europese Commissie heeft haar zesde scorebord voor de consumentenmarkten voorgesteld, haar tevredenheidsonderzoek bij consumenten. In België presteren het openbaar vervoer, de energiemarkt en de telecommarkt pover.
Het jaarlijkse scorebord geeft een ranglijst weer van 51 diensten- en goederenmarkten die samen meer dan 60 procent van de huishoudbudgetten vertegenwoordigen. Bedoeling is te achterhalen welke markten niet aan de behoeften van de consumenten voldoen.
Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) besluit uit de studie dat België op de markt van de financiële diensten, kredieten, hypotheken en levensverzekeringen bij de beste van de klas is. Dat staat echter in schril contrast met de markt voor mobiele telefonie, gas en spoorvervoer, zegt OIVO. “Hier doet België het beduidend slechter dan de andere lidstaten van de Europese Unie. Ook brandstoffen krijgen een beduidend lagere score in vergelijking met de andere lidstaten.”
Op vlak van vergelijkbaarheid staat telecom bij de slechtste sectoren, net zoals bij de markten met het meeste aantal klachten (met internet, mobiele telefonie én ict als bedenkelijke ‘toppers’). Ook het criterium ‘Problemen’ is problematisch voor de telecommarkt. “Er werd gevraagd of de consument in een bepaalde sector problemen had ondervonden die zwaar genoeg zouden doorwegen om een klacht neer te leggen. Eén op tien consumenten antwoordde hierop bevestigend. TV- en internetaansluitingen staan met stip bovenaan, gevolgd door tweedehandswagens, spoorvervoer en mobiele telefonie.”
OIVO roept de regeringsonderhandelaars op “om het scorebord onder de loep te nemen en de aanbevelingen ter harte te nemen”.
Bron: Belga/OIVO
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier