Belgische e-toerismesector niet klaar voor Web 2.0

Reiswebsites lijken de gedroomde locatie te zijn om te experimenteren met rijke internetapplicaties die video integreren en interactiviteit stimuleren. “We observeren wel, maar we zijn er nog niet,” geven enkele zwaargewichten van de Belgische toeristische sector toe.

Een bekende leverancier van cms-software (content management) organiseerde gisteren een rondetafelgesprek over de trends in de e-toerismesector in België. Het gesprek kon teruggebracht worden op twee kampen: aan de ene kant ‘traditionele’ spelers als Thomas Cook of Connections die het strategische belang van het web goed begrepen hebben, maar die nog niet de klassieke agentschapstructuur willen afzweren. Hun boodschap is dat de bevolking vandaag nog niet klaar is om reizen online te reserveren. En dat het internet beter aangepast aan de aankoop van bepaalde types van reizen dan andere. “De reisagent blijft een belangrijke rol spelen, op voorwaarde dat hij toegevoegde waarde weet te leveren,” bevestigt Frank Van den Eynde, directeur distributie bij Thomas Cook.Aan de andere kant zijn er bedrijven als luchtvaartmaatschappij Ryanair of het 100 procent online agentschap Arakea.com, die niet met die tweeledigheid zittten. “Het internet zal stapsgewijs de meeste traditionele distributiekanalen vervangen, omwille van het gebruiksgemak,” denkt Armand Vervaeck, oprichter van Arakea.com. De meesten zijn het eens over één punt: het prijsargument moet niet het enige online verkoopsargument zijn. Het is van belang om vertrouwen op te bouwen via kwaliteitsservice. Immers, het aantal sitebezoeken dat leidt tot een effectieve reservatie is extreem laag, 0,05 procent.De e-toerismewebsites zouden ook winst kunnen puren uit de web 2.0-golf om het verschil met de traditionele kanalen te dichten. Ze zouden kunnen overwegen om online de mogelijkheid te bieden om een filmpje over een hotel of een bestemming te bekijken. Of om meningen van andere toeristen in een forum op community te raadplegen. Ook gepersonaliseerde diensten, die rekening houden met de vorige reizen van de klant, zouden een meerwaarde kunnen bieden.”We moeten erkennen dat we nog erg bescheiden zijn inzake web 2.0,” geeft Frank Van den Eynde toe. Het blijkt een kwestie van middelen en prioriteiten te zijn. “We laten anderen het voorspel opknappen. Hoe kunnen wij bijvoorbeeld concurreren met een Tripadvisor.com bijvoorbeeld?” (nvdr: Tripadvisor is een groot discussieforum over hotels, reisformules, …) Eenzelfde geluid bij Patrick De Pauw van Connections: “We kijken aandachtig naar wat er speelt op de markt.” Hij merkt op dat de toeristische sector, waarvan de dunne marges bekend zijn, niet dezelfde middelen heeft als de technologische of financiële sector om te experimenteren met web 2.0.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content