Belgische eCall-testen leggen technische problemen bloot
De invoering van eCall – het automatische alarmeringssysteem in wagens – wordt niet vanzelfsprekend.
In de testen die Astrid uitvoerde rond ‘public eCall’, werd Mobistar als mobiel netwerk gebruikt en Touring als ‘filter’ voor de inkomende oproepen vooraleer ze van daaruit gerouteerd worden naar de juiste hulpdiensten. “Touring zal zoiets nooit gratis blijven doen, en bovendien kan je je vragen stellen of een private partner wel de rol van filtercentrale op zich kan nemen”, vertelde Jan Zeinstra, project manager bij Astrid, op het ITS Congress.
Op technisch vlak zijn er problemen opgedoken met het communicatieprotocol tussen de filtercentrale en de PSAP (‘public-safety answering point’, oftewel de alarmcentrale bij Astrid). Die kunnen wel verholpen worden, maar een fundamenteler probleem ziet Zeinstra in de inband modem. “Die zorgt voor 20 seconden vertraging tussen het opzetten van een oproep en het daadwerkelijk iemand aan de lijn hebben. Dat is zorgwekkend lang en kunnen we niet oplossen want het is eigen aan de standaard.”
Ook met de eigenlijke eCall-kastjes in de wagens doken er problemen op, zoals de kwaliteit van de audio. En in grensgebieden is er het probleem dat een Belgische alarmoproep bijvoorbeeld in Nederland toekomt, omdat de simkaart van het eCall-systeem nog op een Nederlands netwerk zit.
Ecall heeft al jaren vertraging opgelopen. Vanaf 1 oktober 2015 moet eCall standaard in een nieuwe wagen aanwezig zijn. Twee jaar later moet de infrastructuur in Europese landen volledig operationeel zijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier