Belgische mvno’s hebben 15 procent van de markt
De Belgische mobiele virtuele netwerkoperatoren (mvno’s) hebben samen bijna 2 miljoen sim-kaarten in handen.
De Belgische mobiele virtuele netwerkoperatoren (mvno’s) hebben samen bijna 2 miljoen sim-kaarten in handen.
Dat blijkt uit een studie van de Nederlandse marktonderzoeker Telecompaper. Voor de duidelijkheid: Telecompaper maakte geen onderscheid tussen ‘mvno’s’ en ‘co-branding-partnerships’. Bij een mvno -overeenkomst gebruikt de partner de telecominfrastructuur van een bestaande operator om eigen producten aan te bieden, en behoudt hij totale controle over de facturatie, de klantendienst, de commerciële aanbiedingen, de marketing, en dies meer. Bij een cobranding-partnership wordt het product ontwikkeld door de operator in samenspraak met de partner en commercialiseert de partner dat product onder zijn merk. Die laatste domineren volgens de onderzoeker trouwens de Belgische markt.
In totaal telt de Belgische markt voor virtuele mobiele operatoren 1,97 miljoen sim-kaarten, wat zowat 15 procent is van de volledige markt. Het mvno-segment is wel erg versnipperd. De top 10 virtuele operatoren staan voor 94 procent van de totale mvno-markt. Dat betekent dat er nog 6 procent overblijft voor 33 andere spelers. De drie grootste namen zijn Jim Mobile, Lycamobile en Generation MTV. Vooral de mediasector staat sterk in de mvno-markt, met 41 procent van de klanten, gevolgd door ‘etnische’ spelers (met focus op één bevolkingsgroep). De meeste mvno-spelers zitten trouwens op het Base-netwerk.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier