Belgische politici snappen niets van sociale media

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

De vergelijking van Barack Obama’s presidentscampagne – die de mogelijkheden van sociale media ten volle benutte – met de verkiezingscampagnes van onze politici loopt compleet mank. Dat blijkt uit onderzoek van webagentschap LBi.

De vergelijking van Barack Obama’s presidentscampagne – die de mogelijkheden van sociale media ten volle benutte – met de verkiezingscampagnes van onze politici loopt compleet mank. Dat blijkt uit onderzoek van webagentschap LBi.

LBi nam tussen 28 maart en 28 mei laatstleden de online activiteit van 40 Belgische politici onder de loep. Het agentschap bekeek onder meer het aantal fans op Facebook en followers op Twitter, de activiteit op hun blogs, de relevantie van hun boodschap, de manier waarop ze met ‘user generated content’ omspringen. De conclusie is pijnlijk: de meeste politici hebben niets begrepen van de kracht en mogelijkheden van sociale media.

Zo zegt LBi dat de toon van de boodschap helemaal niet aangepast is. De politici spreken teveel over zichzelf en gaan te weinig in dialoog, de basis van ‘web 2.0’-communicatie. Mensen persoonlijk aanspreken en gebruik maken van interactiviteit gebeurt dan ook nauwelijks. “Nu is het overduidelijk dat heel wat van die 2.0 profielen onderhouden worden door hun medewerkers of externe communicatieagentschappen”, klinkt de analyse van LBi. Voorts ontbreekt het volledig aan ‘call to actions’ en ’empowerment’, manieren waarop fans hun boodschap kunnen uitdragen.

De betere leerlingen van de klas zijn in Wallonië vooral Michel Daerden, Elio Di Rupo, Didier Reynders en Jean-Michel Javaux. Kneusjes zijn Isabelle Durant, Anne Delvaux en Armand De Decker.

In Vlaanderen doen Patrick Dewael, Vincent Van Quickenborne, Yves Leterme en in mindere mate Guy Verhofstadt het vrij goed. Zwakke ‘Obama’s’ zijn Filip Dewinter, Karel De Gucht, Geert Bourgeois en Stefaan De Clerck.

Volgens LBi zijn er wel heel wat jonge politici die de kracht van web 2.0 begrepen hebben, maar die zijn nu nog te weinig populair om een verschil te kunnen maken. Bovendien zijn veel politici te laat gestart met sociale media. Daarom wordt het, aldus nog het agentschap, interessant om de online activiteiten van de politici na de verkiezingen te volgen. Want: “De manier waar ze er nu mee omgaan, wijst op niets meer dan een krampachtige stuiptrekking in een domein waar ze niets van begrepen hebben.”

Zie ook: http://inspire.lbigroup.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content