Besteedt Carrefour IT uit aan IBM?
Eind juni maakte de nieuwe baas van distributiereus Carrefour een bedrijfsbreed besparingsplan bekend dat de structuur van de groep moet vereenvoudigen.
Eind juni maakte de nieuwe baas van distributiereus Carrefour een bedrijfsbreed besparingsplan bekend dat de structuur van de groep moet vereenvoudigen.
Een aantal taken van de vier grote vestigingen van de groep (Frankrijk, België, Spanje en Italië) moeten onder elkaar verdeeld worden. Een ‘herstructureringsplan’ van 7 punten voorziet kostenbesparingen a rato van 500 miljoen euro in 2009 en van 2 miljard euro tegen 2012. Op de post ‘IT en huur’ moet er de volgende vier jaar een bezuiniging komen van 250 miljoen euro.
In Frankrijk liet de groep begin juli weten dat er een contract voor outsourcing van de infrastructuur gesloten is met IBM. Dat bedraagt 180 miljoen euro en voorziet de transfer van een zestigtal werknemers. Het contract slaat vooral op de hosting door Big Blue van de infrastructuur van Carrefour, de invoering van virtualisatie en een nieuwe back-office. Maar het lijkt nogal wiedes dat als de groep taken willen herverdelen, het contract met IBM wellicht slechts een eerste etappe is en dat België het Franse voorbeeld wel es zou kunnen volgen. Overigens ging de it-helpdesk en maintenance in België recent naar Wincor Nixdorf dat de ‘historische’ partner Centric vervangt.
In ons land beschikt de retailer met Carrefour Information Systems een afdeling van om en bij de 100 it-specialisten die in 2007 nog een omzet van 36,6 miljoen euro draaide. Met een geconsolideerde omzet van 108,6 miljard euro en 495.000 is Carrefour de grootste supermarktketen van Europa en de nummer twee wereldwijd.
UpdateCarrefour reageerde alsnog op ons stuk met de precisering dat het Belgische filiaal het technische beheer van zijn systemen al heeft uitbesteed aan IBM, net zoals in Frankrijk deze zomer is beslist. Waarvan akte.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier