Betaalterminals verstoord door gprs-panne Mobistar
Een probleem op het gprs-netwerk van Mobistar zorgde vorige week voor problemen bij heel wat handelaars en organisaties met een mobiele betaalterminal.
Een probleem op het gprs-netwerk van Mobistar zorgde vorige week voor problemen bij heel wat handelaars en organisaties met een mobiele betaalterminal.
De problemen met het gprs-netwerk deden zich precies een week geleden voor. Mobistar-woordvoerster Patti Verdoodt bevestigt dat er een probleem was. “We hebben capaciteit toegevoegd op het netwerk en toen was het opgelost.” Waar het probleem precies lag en wat het precies inhield, kon ze niet kwijt.
Bij Atos Worldline (Banksys) kregen ze in elk geval meldingen binnen dat zeker 600 mobiele betaalterminals niet meer of maar één keer verbinding konden maken met het gprs-netwerk, zegt woordvoerder Jean-Michel Dasnoy. “Dat is natuurlijk wel lastig voor handelaars. Wij moesten technici sturen om een ‘cold boot’ te gaan doen: we hebben de terminals overschakeld naar het gsm-netwerk en later terug naar het gprs-netwerk. Zo waren de netwerkparameters volledig vernieuwd, waardoor het probleem van de baan was.” Sommige handelaars moesten enkele dagen hun elektronisch betaalverkeer over het gsm-netwerk sluizen.
Ook Dasnoy heeft nog geen uitsluitsel over de technische oorzaak van het probleem. “Onze mensen onderzoeken het nog steeds samen met Mobistar.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier