Beursgang maker ‘Candy Crush’ brengt 360 miljoen op
De beursgang van King Digital, de maker van het populaire smartphonespelletje Candy Crush, wordt een klapstuk. Het bedrijf vertienvoudigde zijn winst vorig jaar.
Dat bleek nadat de definitieve prijs voor het aandeel was vastgesteld.
King bestaat sinds 2003 en heeft sindsdien ruim 180 games op de markt gebracht. Veruit het bekendst is het puzzelspelletje Candy Crush, dat in november 2012 werd uitgebracht en sindsdien meer dan 500 miljoen keer werd gedownload. De app zelf is gratis, maar om veel te kunnen spelen en verder te komen in het spel moet extra worden betaald.
Dankzij het succes van Candy Crush wist het van oorsprong Zweedse bedrijf de omzet vorig jaar te vertienvoudigen tot 1,9 miljard dollar (1,4 miljard euro), ruim tien keer zo veel als in 2012. Onder de streep bleef 568 miljoen dollar over, tegen een kleine 8 miljoen dollar een jaar eerder.
Snoepgoed voor investeerders
King Digital brengt 15,5 miljoen aandelen naar de beurs voor een prijs van 22,50 dollar per stuk, terwijl huidige aandeelhouders 6,7 miljoen aandelen aanbieden.
De totale opbrengst komt daarmee uit op 499,5 miljoen dollar (361 miljoen euro). Eerder meldde het bedrijf een bandbreedte van 21 tot 24 dollar. Het hele bedrijf wordt met de uitgifteprijs van 22,50 dollar op bijna 7,1 miljard dollar gewaardeerd. (Belga/TV)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier