Bewolkt weer voor Azure cloud
In de voorbije dagen kende Microsofts Azure cloudplatform en diensten een paar onderbrekingen, die ook wereldwijd voelbaar waren.
Op maandag 18 augustus moest Microsoft op zijn site waar de pols van het Azure cloudplatform kan worden genomen, melden datr er “onderbreking van de Azure Services, waaronder mogelijk cloud services, virtual machines websites, automation, service bus, backup, service recovery, HDInsight, mobiele diensten, StorSimple en andere diensten, in verschillende regio’s.” Die onderbreking kwam er na een andere onderbreking in een regio in Japan, terwijl in augustus tevens Visual Studio Online (een dienst op Azure, waarvan de verstoring evenwel geen Azure probleem was).
Voor Microsofts nieuwe ceo, Satya Nadella, vormt Azure een hoeksteen in zijn ‘Mobile first, Cloud first’ strategie, zodat hij onderbrekingen in de beschikbaarheid van dit platform, waarvan de recente perikelen de ergste waren sinds begin vorig jaar, kan missen als kiespijn (of een ijskoude douche, die Nadella overigens onlangs nam in het kader van de Ice Bucket Challenge, een actie rond de ziekte ALS). Met Azure concurreert Microsoft niet alleen tegen marktleider Amazon en tegen Google, maar ook met concurrent enterprise leveranciers Oracle (met een eigen clouddiensten-aanbod) en IBM.
Verzekerde beschikbaarheid
Naast Microsoft hebben ook clouddiensten leveranciers als Amazon en Google in het voorbije jaar ernstige onderbrekingen gekend, wat vaak gevoelige schade berokkende aan bedrijven die afhangen van een permanente beschikbaarheid op het web (zoals e-handelszaken, bedrijven met back office diensten in de cloud, selfservice diensten voor hun gebruikers en dies meer). Dat geldt ook voor opslagdiensten in de cloud door bedrijven als onder meer Apple, Dropbox en anderen. Om het niet te hebben over onderbrekingen bij diensten als Facebook, Twitter en anderen, die vandaag vaak belangrijke onderdelen vormen in de marketing- en klantendiensten van bedrijven.
Concreet betekent dit dat klanten van dergelijke clouddiensten, ongeacht de stellige garanties inzake bedrijfszekerheid vanwege de dienstenleveranciers, zelf moeten instaan voor een absoluut verzekerde dienstverlening. Dat kan eventueel betekenen een beroep te doen op een andere dienstenleveranciers voor ‘fall over’ diensten (vooropgesteld dat die gebruik maakt van een andere infrastructuur), of toch een voldoende verwerkingscapaciteit in eigen huis houdt. Dit zijn kosten die mee moeten worden genomen in de studie of clouddiensten voldoende voordelen bieden, wat vaak niet gebeurt (evenals onvoldoende aandacht om een echte security te bekomen in een ‘multi-tenant’ omgeving).
Naast het uitvallen van de infrastructuur van de clouddiensten-leverancier, moeten gebruikers overigens ook problemen in de werking van het internet zelf ondervangen. Dergelijke problemen kunnen zich in de komende periode voordoen, zo blijkt uit een geheugenprobleem van een aantal routers in het internet.
Een en ander maakt dat het overzetten van bedrijfsprocessen en verwerkings-/opslagcapaciteit naar de cloud meer en grondiger overdacht moet worden dan het ‘kies uit de catalogus en betaal met kredietkaart’-imago dat wel vaker wordt geschetst van clouddiensten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier