Bijna één op twee volwassenen heeft een smartphone

Pieterjan Van Leemputten

Vandaag heeft 46 procent van de Belgen een smartphone. Zowel het bezit van tablets als smartphones zit in de lift terwijl de gewone gsm aan belang inboet.

Vandaag heeft 46 procent van de Belgen een smartphone. Zowel het bezit van tablets als smartphones zit in de lift terwijl de gewone gsm aan belang inboet.

Het zijn maar enkele van de conclusies van een onderzoek van de vijfde Multi-Screen & Mobile Survey van 2MV Data Consulting van Havas Media Brussels. Het bureau bekijkt ons schermgebruik en stelt daarbij enkele evoluties vast. De huidige resultaten werden afgenomen in februari. De vorige dateren van december 2012, iets meer dan een jaar geleden.

Daaruit leren we dat het aantal smartphones steeg van 30 naar 46 procent. Voor tablets gaat het van 19 naar 38 procent. Daar tegenover staat de gewone gsm, eind 2012 liep 82 procent van de respondenten er nog mee rond. Vandaag zakt dat naar 71 procent. Daar komt bij dat ongeveer een op vijf respondenten aangeeft een smartphone of tablet te willen kopen.

Ook voor tv’s zet de digitale opmars zich verder. Vandaag heeft 67 procent digitale tv ten opzichte van 59 procent bij een vorige peiling. Een meting die in beide landsdelen gelijkaardig opgaat.

Het onderzoek werd online uitgevoerd door GFK bij 1.064 respondenten boven de 18 jaar.

Tv blijft dominant scherm Hoewel de tv van alle kanten concurrentie krijgt, blijft dit het belangrijkste scherm. 94 procent consumeert audiovisuele content via de tv (97% bij het vorige onderzoek). 42 procent doet dat via de laptop (52 procent bij een vorige peiling). Die daling wordt gecompenseerd bij de tablets (van 15 naar 26 procent) gevolgd door laptops die op tv worden aangesloten (van 19 naar 25 procent), spelconsoles die op tv worden aangesloten (van 19 naar 23 procent), smartphones (van 7 naar 14 procent), connected tablets (7 naar 14 procent) en op de tv aangesloten smartphones (van 5 naar 10 procent).

Wie tijdens het tv kijken er een tweede scherm bijneemt doet dat vooral om te surfen. Wel is er een sterke relatie tussen wat de kijker ziet en waar hij nadien naar surft. Zowel voor de inhoud als voor de reclame eromheen.

Tot slot weet het onderzoek ons nog te vertellen dat 83 procent van de respondenten tevreden is met de kwaliteit van zijn operator. 64 procent is tevreden van de 3G-dekking. Helaas maakt het onderzoek hier geen opdeling per operator.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content