Blackberry-bouwer plooit terug naar bedrijfsmarkt (update)
Research in Motion (RIM), de bouwer van Blackberry-toestellen, laat de consumentenmarkt grotendeels voor wat ze is, omdat er niet meer te concurreren valt met de Apple’s en Samsungs van die wereld.
Research in Motion (RIM), de bouwer van Blackberry-toestellen, laat de consumentenmarkt grotendeels voor wat ze is, omdat er niet meer te concurreren valt met de Apple’s en Samsungs van die wereld.
RIM keert terug naar zijn oorspronkelijke focus: Blackberry’s voor bedrijfsgebruikers. Met de nadruk op eenvoudig centraal beheer en security. De ommekeer komt er na een heel moeilijke periode voor RIM, die gisteren culmineerde in de aankondiging van alweer povere verkoopscijfers, een stevig kwartaalverlies, het vertrek van cto David Yach en coo Jim Rowan en het ontslag uit de raad van bestuur van ex-ceo Jim Balsillie.
Voor de nieuwe ceo Thorsten Heins is het nu zaak om van de nieuwe/oude koers van het bedrijf een succes te maken. De bestaande consumentenbusiness wordt waarschijnlijk uitbesteed aan partners. “We kunnen niet alles zelf doen, maar we kunnen wel doen waar we goed in zijn”, stelde Heins. Het hoeft anderzijds geen betoog dat de geruchten van een totale verkoop van RIM nooit zo luid zijn geweest…
Update RIM zegt nu dat de woorden van ceo Thorsten Heins alom misbegrepen of foutief geïnterpreteerd zijn. De draai die eraan gegeven wordt, klinkt als volgt: “Hoewel wij aangekondigd hebben dat we zouden ‘herfocussen’ op de enterprise business, hebben we ook gesteld dat we – om te concurreren in het ‘bring your own device’-segment – ook een aantrekkelijk consumentenaanbod zullen creëren.” Het bedrijf benadrukt dat het dus nog steeds “gerichte consumentensegmenten” beoogt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier