Blackberry-netwerk krabbelt recht na dagenlange panne

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Sinds vanochtend ziet Blackberry-maker RIM de toestand op het eigen netwerk verbeteren. Dat meldt het bedrijf op de eigen website. “In Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika zien we een significante verbetering in dienstverlening”, klinkt het. “Ook in de VS, Canada en Zuid-Amerika zien we een grotere doorstroming van de trafiek op de meeste diensten, hoewel er nog steeds wat vertragingen zijn en de dienstverlening kan verschillen van klant tot klant.” Aan de hardnekkige storing in het BlackBerry-netwerk van de voorbije dagen leek geen einde te komen.

Sinds vanochtend ziet Blackberry-maker RIM de toestand op het eigen netwerk verbeteren. Dat meldt het bedrijf op de eigen website. “In Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika zien we een significante verbetering in dienstverlening”, klinkt het. “Ook in de VS, Canada en Zuid-Amerika zien we een grotere doorstroming van de trafiek op de meeste diensten, hoewel er nog steeds wat vertragingen zijn en de dienstverlening kan verschillen van klant tot klant.”

Aan de hardnekkige storing in het BlackBerry-netwerk van de voorbije dagen leek geen einde te komen. Miljoenen gebruikers moesten het gisteren voor de derde dag op rij stellen zonder mobiel internet, e-mail en de chatservice BlackBerry Messenger. Ook in Noord-Amerika heeft de storing toegeslagen.

De eerste storing ontstond maandag als gevolg van problemen met een switch van RIM voor de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika. De problemen deden zich voor bij BlackBerry Messenger, het zogenoemde pingen, waarbij gebruikers elkaar gratis berichten kunnen sturen. Wereldwijd maken miljoenen mensen gebruik van de dienst. Verder konden sommige gebruikers geen e-mails ontvangen en versturen of lag het internet er helemaal uit.

RIM meldde dinsdagochtend dat de storing was verholpen, maar rond het middaguur waren er opnieuw problemen met BlackBerry Messenger en internet.

Geen hack Cio Robin Bienfait bood op de website van RIM zijn verontschuldigingen aan. “U rekende op ons voor betrouwbare, realtime communicatie en momenteel stellen we u teleur. We nemen dit heel ernstig en hebben onze mensen wereldwijd de klok rond aan het werk gezet om de situatie aan te pakken.”

Op een persconferentie stelde cto David Yach ook duidelijk dat het niet om een cyberaanval gaat: “Dan zijn er altijd geruchten over een hack, maar die zijn in dit geval niet waar: we zijn geen slachtoffer van een hack.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content