Bliksem legt Europese Amazon-cloud en Microsoft-mail lam
Europese gebruikers van zowel Amazons EC2 cloudplatform als Microsofts BPOS e-mailsysteem zaten gisterenavond in de puree. Een blikseminslag in Dublin zorgde voor een panne.
Europese gebruikers van zowel Amazons EC2 cloudplatform als Microsofts BPOS e-mailsysteem zaten gisterenavond in de puree. Een blikseminslag in Dublin zorgde voor een panne.
Tijdens een onweer gisteren in Dublin sloeg de bliksem in een transformator vlakbij een datacenter in Dublin. Er volgde een explosie en een brand, waardoor ook de back-upgeneratoren niet meer fatsoenlijk konden opstarten. Gevolg: geen stroom, precies op de plek waar zich een belangrijk Europese zenuwcentrum bevindt voor enkele grote clouddiensten, zoals de Amazon-cloud of de cloud-e-mail BPOS (Business Productivity Online Suite) van Microsoft. Die diensten gingen onvermijdelijk dus ook uit de lucht.
Amazon meldde dat, door de explosie, het fase-systeem dat de backupgeneratoren synchroniseert niet meer functioneerde naar behoren. Daardoor moest de synchronisatie manueel gebeuren, wat voor een lange hersteltijd zorgt. Gisteravond sprak het bedrijf nog over 24 tot 48 uur tot alles hersteld is. Bij Microsoft zou alles sinds 4 uur vannacht weer normaal moeten werken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier