Boeing 787 stuit op beperkingen ontwerpsoftware
Het uitstel van de eerste vlucht van Boeing’s 787 Dreamliner omwille van structurele aanpassingen, heeft allicht met beperkingen van ontwerpsoftware te maken.
Het uitstel van de eerste vlucht van Boeing’s 787 Dreamliner omwille van structurele aanpassingen, heeft allicht met beperkingen van ontwerpsoftware te maken.
De mededeling dat de eerste vlucht van Boeing’s nieuwste passagiersvliegtuig, de 787 Dreamliner, wordt uitgesteld om de structuur te versterken op een paar punten, zet de beperkingen van ontwerpsoftware in de verf, aldus een stuk in de Wall Street Journal. Volgens de krant kan die software nog niet met uiterste precisie voorspellen hoe onderdelen in composietmaterialen zich gedragen onder alle omstandigheden.
De plek waar Boeing verstevigingen wil aanbrengen, combineert zowel onderdelen in composietmateriaal als in metaal. De software zou niet altijd even precies voorspellen hoe spanningen zich in de verschillende onderdelen zelf en tussen onderdelen van verschillende samenstelling onderling voortzetten, wat dus twijfel bij de bouwers kan zaaien.
Hoewel opmerkelijk laat in het ontwikkelingsproces – van de zes testvliegtuigen zijn er al twee volledig klaar – is de beslissing om die plekken bij te werken niet ongebruikelijk, gezien de belangen die op het spel staan. De luchtvaartindustrie herinnert zich immers nog hoe in de jaren 50 een aantal van de eerste passagiersvliegtuigen met straalmotoren – de DH.106 Comet – neerstortten door structurele problemen. Er werd toen in het ontwerp onvoldoende rekening gehouden met metaalmoeheid, waardoor fatale scheuren in de romp ontstonden.
Om die reden wordt vandaag in de testfase van een vliegtuig een volledig exemplaar (zie foto, test van de 787) getest tot de structuur faalt, met het oog op het bepalen van de reële breekpunten (die normaal tot tweemaal of meer boven de berekende breekpunten liggen).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier