Brussel hertest kilometerheffing

De beslissing om kilometerheffing te testen in Brussel is verrassend: hetzelfde systeem met dezelfde technologie werd vorig jaar al in Leuven gerealiseerd.

Het consortium dat het wegentolproject in en rond Brussel (de Gewestelijk Expressnet zone) gaat testen, is bekend gemaakt. De bedoeling van het proefproject is om na te gaan in hoeverre een kilometerheffing een impact heeft op het gedrag van weggebruiker. De in de hoofdstad gekozen oplossing is een geïntegreerde box met gps, die via een gsm-verbinding in contact staat met een server en die positionerings- en tijdgegevens doorgeeft. Aan de hand van die gegevens en aantal vastgelegde criteria (bijvoorbeeld het type wagen, het tijdstip, …) kan dan de verschuldigde belasting berekend worden. Deze oplossing genoot de voorkeur boven het systeem dat bijvoorbeeld in Londen ingevoerd werd waarbij camera’s het kenteken van het voertuig scannen.

PwC leidt consortium

Het Vlaams Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waals Gewest hebben beslist dat consultancybedrijf PwC het project mag leiden. Andere partners in het consortium zijn mobiliteitsorganisatie Touring en de onderzoeksorganisaties VITO en GfK. De box in de wagens wordt geleverd door MagicView. En dat is toch wel een verrassing aangezien dezelfde oplossing eerst al getest werd in Eindhoven in 2009 – alvorens de piste rond rekeningrijden helemaal verlaten werd in Nederland. Nadien werd het experiment nog eens uitgebreid overgedaan in Leuven.

Data News had rond die tijd al geschreven dat het Brusselse Gewest geïnteresseerd was in dit pilootproject. Nadien keerde het Gewest echter de kar, en wilde het zich richten op het systeem van de Britse hoofdstad.

De processie van Echternach dus voor onze politici die hetzelfde systeem dus nogmaals gaan testen, met geld van de belastingbetaler uiteraard. De eerste concrete resultaten worden verwacht in de tweede helft van 2014.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content