Brussel spil van Europese domeinfraude?

Domain Renewal bestookt ondernemingen in heel Europa met het dringende verzoek om hun domeinnaam – tegen betaling – te verlengen. Nochtans heeft het Brusselse bedrijf geen enkele bevoegdheid over het beheer van domeinnamen.

Domain Renewal bestookt ondernemingen in heel Europa met het dringende verzoek om hun domeinnaam – tegen betaling – te verlengen. Nochtans heeft het Brusselse bedrijf geen enkele bevoegdheid over het beheer van domeinnamen.

Het internet bulkt van de waarschuwingen voor de activiteiten van Domain Renewal, zo meldt webwereld.nl. Het Brusselse bedrijf – met een vestiging in de Seychellen – waarschuwt domeinhouders dat de geldigheid van bepaalde domeinnamen moet worden vernieuwd. Gebeurt dat niet, verlopen ze binnen de negentig dagen en wordt de domeinnaam vrijgegeven. Tenzij er tijdig wordt betaald.

Een domeinverlenging kost zo’n 65 dollar. Andere bedrijven daarentegen rekenen daar hooguit 8 dollar voor aan. Als we de website van het bedrijf mogen geloven, ontbreekt het ook niet aan belangrijke partners. De logo’s van Oracle, Cisco, IBM en Microsoft prijken op de openingspagina. Onterecht, zo zegt webwereld.nl.

Domeinfraude is niet nieuw. Via who.is – een website die iedereen kan raadplegen – kan van elke website worden achterhaald wie de domeinhouder is. Zo’n databank bevat een schat aan informatie voor frauduleuze ondernemingen.

Domain Renewal beweert de registratie van een website te kunnen verlengen en fungeert naar eigen zeggen als tussenpersoon met het domeinregistratiebedrijf. “Domain Renewal offers you as a third party to renew your domain direct at your ISP/ internet service provider with our automatic renewal system/ DRS to avoid domain loss due to mishandling of expire date,” staat op de website van de Brusselse onderneming te lezen. “Complete nonsens,” schrijft Larry Seltzer in een opiniestuk op eWeek.com. “In het huidige registratiesysteem wordt het een derde partij heel moeilijk gemaakt om registratiegegevens aan te passen. Bovendien maakt het bedrijf gebruik van de onwetendheid van heel wat domeinhouders, die vaak niet weten bij wie ze hun domeinnaam kochten.”

De werkwijze van Domain Renewal wordt al lang toegepast. Voorheen waren het bedrijven als Domain Registry of America – ironisch genoeg een Canadees bedrijf – die dergelijke mails deden uitgaan. Volgens webwereld.nl worden de malafide verkopers vooral in de zomer actief, in de hoop dat minder gekwalificeerde medewerkers die collega’s tijdens de vakantie moeten vervangen de rekening betalen.

Bij Domain Renewal in Brussel werd niemand bereid gevonden tot commentaar.

Bron: [Trends.be]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content