Brussels Airlines/Lufthansa: Het it-water is nog te diep
Een jaar geleden kondigde Lufthansa aan dat het Brussels Airlines wilde overnemen. In een eerste fase verwierf het Duitse bedrijf 45% van het kapitaal van de Belgische luchtvaartmaatschappij.
Een jaar geleden kondigde Lufthansa aan dat het Brussels Airlines wilde overnemen. In een eerste fase verwierf het Duitse bedrijf 45% van het kapitaal van de Belgische luchtvaartmaatschappij.
Vanaf september 2011 heeft het een aankoopoptie op de 55% resterende aandelen voor een maximaal bedrag van 125 miljoen euro. In juni van dit jaar gaf de Europese Commissie definitief groen licht voor de operatie.
De vraag of de informatica van beide maatschappijen op elkaar zou worden afgestemd, of zelfs gefuseerd, lag dus voor de hand. Lufthansa vertrouwt zijn hele it-beleid toe aan een externe partner, Lufthansa Systems (679 miljoen euro omzet voor 3.200 medewerkers).
Volgens Eric Wilmot, vicepresident Information Systems, bestaan er momenteel geen plannen voor een toenadering van beide bedrijven op it-vlak. “Als er synergieën tussen businessdepartementen worden gevonden, kan dat een impact hebben op de informatica”, aldus Wilmot. “Maar er is geen streefdatum voorzien voor de integratie van de platformen.”
Er werden wel al bruggen gelegd. Zo zal het getrouwheidsprogramma Privilege van Brussels Airlines eind oktober worden opgenomen in Miles & Mores van Lufthansa. “Maar dat liep via een BPO (business process outsourcing nvdr.) met ICSP. Vanaf nu zal deze BPO worden overgenomen door Lufthansa.”
Sinds de invoering van de zomerroosters, kunnen de tarieven van beide maatschappijen ook gecombineerd worden. Zo kan een passagier die een vlucht heen en terug tussen België en Duitsland neemt, zowel met Lufthansa als met Brussels Airlines vliegen. Reizigers die delen van routes via beide maatschappijen aan elkaar koppelen, hoeven hun bagage ook maar bij één maatschappij in te checken (dankzij de zogenaamde ‘through check-in’).
“Telkens er een nieuwe oplossing moet worden ingevoerd, onderzoeken we of het aanbod van Lufthansa Systems economisch gezien interessant is”, gaat Wilmot voort. Hij citeert als voorbeeld de implementatie in augustus 2008 van een systeem voor de optimalisatie van de boekingsprocessen van inkomsten, waarbij het platform Sirax AirFinance van Lufthansa Systems werd gekozen.
Brussels Airlines van zijn kant heeft zijn informatica grotendeels uitbesteed aan Getronics, Atos en EDS. Het interne it-team telt zo’n 25 personen.
De belangrijkste it-leveranciers van Brussels Airlines zijn Getronics, EDS en ABSI. En dus niet Atos. ABSI was al verantwoordelijk voor het beheer en de hosting van de websites van de luchtvaartmaatschappij. Het heeft in mei 2008 het beheer van de kritieke applicaties overgenomen (voor de vluchtoperaties en SAP). ABSI stond ook in voor de volledige uitwerking van de disaster recovery and business continuity.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier