Brusselse start-up Collibra verovert Silicon Valley
Als je de krant The Wall Street Journal mag geloven, wordt België stilaan een broeinest van technologische innovatie. Te oordelen aan het aantal interessante (internet)start-ups die de laatste maanden in het voetlicht traden, valt daar wel iets voor te zeggen.
Als je de krant The Wall Street Journal mag geloven, wordt België stilaan een broeinest van technologische innovatie. Te oordelen aan het aantal interessante (internet)start-ups die de laatste maanden in het voetlicht traden, valt daar wel iets voor te zeggen.
Opvallend en hoopgevend is alvast dat er bijna instinctief naar het buitenland gekeken wordt. Met als gevolg dat, enkele weken na de doortocht van een rist Waalse internetentrepreneurs in Silicon Valley, het nu alweer de beurt is aan de Vlamingen van Collibra om indruk te maken op de Amerikanen.
Collibra is een door durfkapitaal ondersteunde spin-off van de VUB die via semantische technologie de informatiestructuur van organisaties aanpakt. De start-up bouwt software die bestanden automatisch van het ene formaat in het andere omzet, om die gegevens bruikbaar en herbruikbaar te maken.
Dat de initiatiefnemers ambitieus zijn, wisten we op de redactie van Data News al langer. Toch blijft het verbazen dat de Brusselse start-up, negen maanden na de officiële opstart, al ‘gold sponsor’ is van de Semantic Technology Conference, de belangrijkste conferentie over semantische technologie in de wereld, in hartje San José.
CEO Felix Van de Maele had er een kleine 20.000 dollar voor over om met zijn bedrijf te kunnen prijken tussen namen als Oracle, Bing (Microsoft) en Yahoo!. Voor een beginnende onderneming is dat een zware last om dragen, zeker als je weet dat er ook geld op tafel moet gelegd worden voor een slot tijdens de conferentie zelf. “Zo gaat dat in de VS”, klinkt het. “Als je wil meespelen, moet je betalen.”
“Maar de investering werpt nu al zijn vruchten af”, vindt Van de Maele. “Sinds bekend is dat we hier zo nadrukkelijk aanwezig zullen zijn, werden we al gecontacteerd door heel wat nieuwsgierige partijen uit de sector. Bovendien nam PriceWaterhouseCoopers ons op in hun nieuwe rapport over het semantische web. En daar is het ons natuurlijk om te doen.”
Voor Van de Maele en co. is het niet zozeer de bedoeling om nieuwe internationale klanten binnen te halen (de spin-off heeft trouwens nog niet de mogelijkheden om die klanten zomaar overal te bedienen), maar wel om mogelijke investeerders aan te spreken, om samenwerkingsverbanden met buitenlandse leveranciers te onderzoeken, zoveel mogelijk contacten te leggen, en om zich kenbaar te maken aan het selecte publiek dat hier de komende dagen aanwezig zal zijn.
Data News zal niet alleen verslag uitbrengen van de Semantic Technology Conference zelf, maar ook over het wel en wee van het team rond Van de Maele. Of hoe het een Brusselse start-up vergaat in het onbetwiste Walhalla van de it-industrie.
[http://www.semantic-conference.com]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier