Brusselse taxi’s lanceren zélf een Uber-variant
Taxi Radio Bruxellois (Taxis Verts), de belangrijkste speler onder de Brusselse taxi’s, lanceert met eCab een iPhone- en Android-app om de reservatie van taxi’s gemakkelijker te maken. Het antwoord op het veelbesproken Uber?
De dienst eCab, die behalve in Brussel ook al in Parijs beschikbaar is dankzij het bedrijf G7, zal ook in een tiental andere Europese steden geïmplementeerd worden. “We werken er al verschillende maanden aan”, verklaart Michel Pêtre, gedelegeerd bestuurder van Taxi Radio Bruxellois (Taxis Verts).
Volgens Pêtre is de app van “het niveau van Uber”, de Amerikaanse autodienst die in de clinch ligt met de sector van de Brusselse taxi’s en het Brusselse hoofdstedelijk gewest. Michel Pêtre dwong het verbod op de Uberpopdienst af van de Rechtbank van Koophandel van Brussel, op straffe van een dwangsom van 10.000 euro per schending omdat de dienst niet beantwoordt aan de wetgeving op de taxi’s.
De app van eCab lijkt erg op die van Uber : de klanten kunnen op een virtuele kaart zien waar de dichtstbijzijnde taxi’s zich bevinden en er één boeken. Het is mogelijk om met kredietkaart via de app te betalen. Na de rit krijgt de klant een elektronische factuur met alle details (vertrekpunt, aankomstpunt, afgelegde afstand, duur, betaalde som).
Een Europees netwerk in opbouw
De app werd enkele maanden geleden gelanceerd door Taxis G7, die zichzelf voorstelt als de eerste taxi-radio van Europa, met 7600 leden. Brussel vormt de eerste internationale uitdaging van de app. Amsterdam en Dublin zouden moeten volgen in samenwerking met respectievelijk TCA Taxis en Expert Taxis. “We hebben beslist de beste taxibedrijven van de wereld te verenigen”, luidt het op de website van eCab.
Doelstelling is een netwerk van de grote taxioperatoren in de grote Europese steden te creëren. Eens u ingeschreven bent op eCab in Brussel, werkt het systeem in alle steden waar eCab beschikbaar is. Taxi Verts verzorgt ook de dienst Collecto – een collectieve nachttaxi in samenwerking met de MIVB. Taxi Verts had reeds contacten met Taxis G7 onder meer in het kader van taxi’s die u in de Thalys in Brussel of Parijs kan reserveren.
Antwoord op Uber, met of zonder kredietkaart
De dienst geldt duidelijk als een antwoord op Uber, een Californisch bedrijf dat via een app-systeem voor smartphones een autodienst met chauffeur in 35 landen biedt. Uber ligt vaak in de clinch met lokale taxivoorschriften, die een beperking van het aantal voertuigen en een gereglementeerd tarief opleggen.
De Uber auto’s hebben geen taximeter – het zijn de iPhones die daarvoor zorgen – en de klant betaalt niet met cash: hij moet alleen het nummer van zijn kredietkaart geven als hij zich inschrijft via de app.
Uber heeft de markt overhoop gehaald door innovatie en transparantie aan de dag te leggen die in schril contrast staan met de taxisector die lijdt onder een verouderd en verward imago. Eurocommissaris Neelie Kroes kwam zelfs tussenbeide om Uber te steunen na het verbod van het Brussels gerecht. Ze noemde de Brusselse taxi’s een “kartel”.
Om de taxi van oma te betalen
De grote taxispelers proberen aan te tonen dat Uber niet het monopolie van de technologische innovatie bezit. De eCab-app moet opener zijn dan die van Uber, aangezien u niet verplicht zal worden een kredietkaart te gebruiken. De toepassing zal de reservatie ook eenvoudiger maken, want de betaling vindt gewoon in de taxi plaat.
Er bestaan twee formules: eCab Easy voor de bestelling van de taxi – zoals we het per telefoon zouden doen, zonder daarom over een kredietkaart te beschikken. Daarnaast is er eCab Zen, waar u het nummer van de kredietkaart moet ingeven. Met die laatste formule kan u ook een taxi bestellen en die door een derde laten betalen, om oma voor het kerstmaal te gaan oppikken, bijvoorbeeld.
Volgens Michel Pêtre zullen op termijn de meerderheid van de ritten met smartphone besteld worden. “Maar niet allemaal, omdat er mensen zijn die waarschijnlijk geen smartphone zullen gebruiken, bejaarden bijvoorbeeld”.
Het aandeel van telefonische reservaties dat nu nog 65% van de ritten uitmaakt, zou moeten dalen.
Robert Van Apeldoorn, Trends/Tendances
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier