Brusselse zelfrijdende wagen van de baan
Zo’n jaar geleden kopten we in Data News dat Brussel zelfrijdende wagens ambieerde in het straatbeeld. Maar nadien bleef het stil over de Brusselse kandidatuur.
Zo’n jaar geleden kopten we in Data News dat Brussel zelfrijdende wagens ambieerde in het straatbeeld. De ambitie was om een proefproject op te zetten met elektrische wagens zonder chauffeur in het verkeer. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest was een van de kandidaat-steden voor dit project dat voortbouwde op het Citymobil-project met onder meer een ‘cybernetic transport system’ in Rome en zelfrijdende ‘pods’ op de luchthaven van Londen Heathrow. Maar toen bleef het ineens stil over de Brusselse kandidatuur.
“We moeten ons dossier voor onze kandidatuurstelling opnieuw indienen eind deze maand, maar ik denk niet dat we het gaan halen”, zegt Pierre Schmitz die binnen het Hoofdstedelijk Gewest verantwoordelijk is voor alle internationale connecties rond mobiliteit. “Er is immers een bijkomende voorwaarde toegevoegd in de loop van het project. De Belgische wetgeving laat niet toe dat voertuigen zonder bestuurder rondrijden op de openbare weg. Dat wil zeggen dat wij om legale redenen zeker verplicht zouden zijn om mensen te betalen om gewoon aanwezig te zijn in een zelfrijdend voertuig op de weg”, vertelt Schmitz.
“We zouden daarom ongeveer 18 personen moeten aannemen gedurende 6 maand, en dat om 6 zelfrijdende voertuigen gedurende 14 uur per dag en 7 dagen op 7 te ‘bemannen'”, rekent Schmitz ons voor. “Daar komen nog kosten bovenop om de voorziene reisroute te beveiligen en om ongevallen te vermijden tussen de gewone wagens mét chauffeur en onze auto’s zonder bestuurder die ongeveer aan 20 km/u rijden. Daar hebben wij geen budget voor voorzien”, aldus nog Schmitz.
Binnen een maand verwacht Schmitz definitief uitsluitsel, maar onder deze voorwaarden lijkt de kans bijzonder gering dat Brussel het proefproject zal binnenhalen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier