Bryo snuffelt naar embryonale ondernemingen

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

“We gaan in Vlaanderen elke steen opheffen om te zien of er een embryo van een innovatieve onderneming onder zit. Die willen we dan begeleiden tot de opstart van een bedrijf.” Ziedaar de samenvatting van Bryo, een project dat het Vlaams economisch verbond Voka in samenwerking met Microsoft, SD Worx en BNP Paribas Fortis heeft uitgewerkt.

“We gaan in Vlaanderen elke steen opheffen om te zien of er een embryo van een innovatieve onderneming onder zit. Die willen we dan begeleiden tot de opstart van een bedrijf.” Ziedaar de samenvatting van Bryo, een project dat het Vlaams economisch verbond Voka in samenwerking met Microsoft, SD Worx en BNP Paribas Fortis heeft uitgewerkt.

Bryo heeft de voorbije 3 jaar al proefgedraaid in West- en Oost-Vlaanderen. Met succes, want Voka maakt gewag van 50 nieuwe start-ups. “Nu is het tijd voor een uitrol over heel Vlaanderen”, vertelt ons Eric Kenis, projectdirecteur van Bryo.

Kenis gaat, samen met enkele collega’s, ‘scouten’ in heel Vlaanderen. “We zoeken jonge mensen die ten eerste zin en interesse hebben om een onderneming op te starten, ‘goesting’ noemen wij het. Ten tweede moeten ze een bepaalde kennis over iets hebben, ten derde – eventueel – een idee. “Dat laatste hoeft niet altijd, want we zijn evengoed op zoek naar commerciële mensen, financiële mensen, die bijvoorbeeld een partner zoeken of een overname willen doen.” Via een filmpje op Youtube, de website goestingmeter.be en via enkele roadshows moet Bryo bekendheid krijgen.

Bryo wil zo complementaire teams samenbrengen: mensen uit de ict-wereld, marketeers, handelsingenieurs en zogenaamde ‘bedenkers’. Kenis zegt dat de selectie gedeeltelijk “op buikgevoel” gebeurt: “we zoeken een bepaalde focus, gedrevenheid om er te geraken.”

Bij Voka hopen ze begin 2011 met zo’n 125 potentiële ondernemers voor 3 jaar de slag te gaan. In het najaar van 2011 zouden er dan nog eens 125 moeten bijkomen. De deelnemers betalen eenmalig een kleine instapsom (500 euro). Drie jaar lang worden ze dan maandelijks bij elkaar gebracht voor netwerkactiviteiten en krijgen ze begeleiding van ondernemers en experts. Doel is om uiteindelijk tot 150 innovatieve bedrijven te komen op 3 jaar tijd.

De doelsectoren zijn ict/internet/telecom, de gezondheid- en zorgsector en de groene economie. Ook projecten uit andere sectoren zijn welkom, zolang ze maar een ‘innovatieve’ component bevatten. “Toegevoegde waarde is voor ons de norm”, aldus Kenis. “Het gaat tenslotte over de bedrijven van de toekomst.”

Microsoft Bij Microsoft, een erg actieve partner in Bryo, zien ze drie grote redenen om het project met cash en mensen te steunen. “Ten eerste zijn starters, beginnende kmo’s ook onze doelgroep, waaraan we onze software kunnen aanbieden”, vertelt Steven Stockmans, director small & medium solutions & partners group bij Microsoft Belux. “Voorts blijkt dat Microsoft in België voor een indirecte tewerkstelling van 82.000 jobs zorgt. Maar ook wij halen zelf veel voordeel uit die lokale economie. Je kan dus niet zomaar een bos rooien zonder nieuwe bomen aan te planten.”

“Ten derde hebben we gemerkt dat onze inspanningen in Wallonië (het MIC in Bergen, nvdr) ook een bepaald enthousiasme creëren in de economie en investeringen op gang brengen. Dat creëert dan weer business, onder meer in sectoren waar technologie belangrijk is.” In Wallonië biedt Microsoft al ‘BizSpark’ aan, een programma voor starters waarbij die toegang krijgen tot ontwikkeltools van Microsoft en begeleiding en opleiding krijgen van Microsoft-mensen. “Dat zouden we ook naar Bryo willen brengen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content