Azure tijdlang down, impact op onder meer Microsoft 365

© Getty Images
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

De clouddiensten van Microsoft Azure lagen er vannacht meerdere uren uit. De problemen begonnen om 17u onze tijd, en zouden rond middernacht grotendeels verholpen zijn.

Anderhalve week na de grote AWS-storing, heeft nu ook de cloud van Azure urenlang met problemen gekampt. Microsofts clouddiensten, waaronder Microsoft 365 en Xbox, ondervonden hinder. Ook bedrijven die gebruik maken van de cloud van Azure voor hun apps, zoals de Nederlandse Spoorwegen en de supermarkten Costco, M&S en Asda, waren enkele uren onbruikbaar. Websites, waaronder die van de luchthaven van Heathrow, gingen op zwart.

Oorzaak van de storing is, net als bij AWS, een probleem met het DNS of domeinnaamsysteem van de Azure cloud. ‘Sinds ongeveer 16u UTC hadden we problemen met DNS, met een verminderde bereikbaarheid van enkele diensten,’ zo meldt Microsoft op zijn statuspagina. ‘Klanten kunnen storingen ondervinden bij het aanspreken van de Azure Portal.’ Specifiek lijkt een aangepaste instelling in Azure Front Door voor veel storingen te zorgen. Die Front Door is het content delivery netwerk van Azure, dat verkeer moet helpen verdelen. Zo raadde het bedrijf klanten tijdelijk aan om Azure Traffic Manager te gebruiken om internetverkeer van Azure Front Door om te leiden naar de bronservers.

Ondertussen zouden de problemen verholpen moeten zijn.

Kleine bug veroorzaakte AWS-megastoring

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise