Interview Evan Sparks (HPE): ‘AI vraagt meer aandacht voor de herkomst van data’
Bedrijven zijn ervan overtuigd dat AI nieuwe, waardevolle toepassingen mogelijk maakt. Volgens HPE houden ze hun data daarbij het liefst van al in het eigen datacenter.
Voor hij bij HPE terechtkwam, was Evan Sparks CEO en medeoprichter van Determined AI, een start-up die AI op grote schaal toegankelijk wilde maken via open source. HPE nam het bedrijf over in 2021. De eerste uses cases met large language models waren toen nog in volle ontwikkeling. ‘De acquisitie kwam op het goede moment’, vertelt Sparks, ondertussen chief product officer bij HPE. ‘Voor Determined AI was het een kans om makkelijker grote bedrijven te bereiken. HPE zag de opportuniteit om zijn portfolio uit te breiden en dichter bij de specifieke workloads van klanten te staan.’
De overname past in de strategie van HPE. ‘We ontwikkelen en bouwen zelf stack-oplossingen, maar we zien dat de markt voor specifieke software heel gefragmenteerd blijft. Voor bedrijven is het moeilijk navigeren in een landschap met duizenden logo’s. Ze hebben het lastig om te bepalen welke oplossingen ze nodig hebben.’ Door middel van acquisities en samenwerkingen wil HPE de leiders in elk marktsegment samenbrengen tot een portfolio van ‘best of breed’-oplossingen. ‘Die investeringen legden de basis voor platformen als HPE Ezmeral Data Fabric en Unified Analytics.’
Voorsprong
Vandaag stelt Sparks vast dat sommige bedrijven al een grote voorsprong hebben uitgebouwd op het vlak van AI. ‘Denk aan financiële dienstverleners, gezondheidszorg, telecom. Dat heeft te maken met hun investeringen in technologie, maar ook met de omslag naar datagedreven besluitvorming die ze eerder al doorvoerden. Daardoor kunnen ze nieuwe technologieën makkelijker toepassen.’ De snelheid waarmee bedrijven dat doen, hangt sterk samen met de waarde van de businesscase. ‘De lancering van ChatGPT eind 2022 was heel belangrijk. Het toonde duidelijk aan dat AI waardevol kan zijn en dat het voor iedereen, ongeacht de omvang van de organisatie of de sector van het bedrijf, het verschil kan maken.’
‘Wat mij het meeste boeit zijn de cases waar ik zelf nog niet aan had gedacht’
Artificiële intelligentie evolueert razendsnel. Het is moeilijk te voorspellen waar de technologie ons over vijf jaar zal brengen. ‘Wat mij het meeste boeit, zijn de cases waar ik zelf nog niet aan heb gedacht. Ik kom ze dagelijks tegen in gesprekken met klanten. Een afvalbedrijf, bijvoorbeeld, dat beeldherkenning gebruikt om te bepalen of een afvalcontainer vooral recycleerbaar of niet-recycleerbaar afval bevat. En zo zijn er tal van voorbeelden, in elke industrie. Het zijn doorbraakmomenten zoals met ChatGPT die voor nieuwe cases zorgen waar niemand eerder stil bij stond.’
100% on-premise
Bedrijven zijn intussen overtuigd van het potentieel van AI. Sommige hebben zelfs al meerdere cases lopen. Maar wat daar volgens Sparks bij vaststaat, is dat bedrijven AI het liefst willen uitrollen binnen hun eigen IT-omgeving. HPE speelt op die behoefte in door een totaaloplossing aan te bieden, met een AI-native architectuur die alle benodigde hardware, software en diensten omvat. Het grootste verschil met spelers als Microsoft en Google is dat bedrijven zo volledig on-premise met hun data aan de slag kunnen gaan, zonder die te moeten verplaatsen naar de cloud.
‘De locatie van de data en de bescherming ervan vormen een belangrijk deel van onze oplossing’, zegt Sparks hierover. ‘Maar het gaat ook om inzicht in de herkomst van data. Voor elke AI-oplossing is het belangrijk te weten waar de data vandaan komen en waar die zich exact bevinden. Bedrijven krijgen te maken met een complexe datapijplijn waarin veel transformaties gebeuren. Maar om een model efficiënt te gebruiken en bij te werken, moet je weten welke gegevens in elke versie van het model zijn opgenomen.’ Dataveiligheid blijft essentieel, maar het belang van de herkomst van data neemt duidelijk toe.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier