Mazda Europe ruilt eigen datacenter voor de cloud

© Getty Images
Pieterjan Van Leemputten

Mazda Motors Logistics Europe stuurt vanuit ons land 22 markten aan voor het Japanse autobedrijf. Het wil dat cloud native doen en dat digitaliseringsproces maakt dat het bedrijf ook van haar colocatie datacenter naar de cloud trekt.

Bij Mazda Europe zijn momenteel een aantal digitale transities aan de gang. Op termijn wil de organisatie cloud native werken, maar voor het zover is, moet ook de bestaande infrastructuur naar de cloud. ‘Een tweetal jaar geleden hebben we requests for proposal uitgestuurd omdat we op zoek waren naar partners rond een aantal diensten, onder meer rond digital workplace, service desk, app-ontwikkeling maar ook voor de transitie van ons eigen datacenter naar de cloud’, vertelt Bert Dillen, head of IT bij Mazda Europe, daarover.

Voor die transitie ging Mazda in zee met Oracle. De keuze voor Oracle Cloud Infrastructure (OCI) was logisch, vertelt Dillen. ‘We hadden al een langdurige relatie met hen en die wilden we graag verderzetten in de cloud. Maar ook onze application stack en de legacy applicaties lenen zich er toe om in een Oracle-omgeving op te zetten, dus voor onze keuze kwamen we zowel strategisch als technologisch bij Oracle uit.’

‘Je moet een stevige finops practice hebben van bij de start’

‘Het proces dat we doorlopen is al heel disruptief langs operationele kant. Dan wil je niet ook nog eens je volledige architectuur overhoop gooien,’ vult Vincent Stas aan. Hij is verantwoordelijk voor IT service delivery bij Mazda.

Die transitie gaat gepaard met uitdagingen. ‘Er zijn risico’s, maar daar zijn we ons van bewust. Je gaat van een capex- naar een opexmodel, waar services consumption based zijn, dus je moet wel een stevige finops practice hebben van bij de start,’ zegt Dillen. ‘Vroeger was je beperkt door de capaciteit van je datacenter en je optimaliseerde naar wat er beschikbaar was. Ging je iets aanzetten of provisioneren, maar je gebruikte het niet, dan had dat geen impact op de rekening. In een cloudomgeving zijn er geen grenzen en consumeer je ook zonder het te beseffen. Dat moet je onthouden. In de cloud moet je zo’n processen meteen optimaliseren. Doe je dat niet, dan merk je dat aan de kosten.’

Wat Mazda doet is een zogenaamde ‘lift & shift’ en hoewel dat klinkt alsof de IT-manager een mapje ‘Bestanden_Mazda_Europe’ van de ene drive naar de andere versleept, komen ook daar uitdagingen bij kijken. ‘Planning is de sleutel,’ gaat Stas verder. ‘Natuurlijk beginnen we met de niet-productiecomponenten. Maar als je twintig jaar een datacenter gebruikt, dan zit daar ook veel legacy tussen en het is een utopie dat die zaken ook in detail gedocumenteerd zijn. Bovendien merk je dat ook niet op dag één. Wees daarop voorbereid en plan uiteraard de transitie in een weekend zodat sommige zaken even offline mogen gaan. Onvoorziene zaken kom je altijd tegen, maar we hebben dat wel telkens snel kunnen oplossen. Daarbij konden we ook rekenen op een toegewijd team van technische mensen bij Oracle en de interne Mazda Domain Leads. Zij hebben ons uitgedaagd, maar hebben ons ook duidelijk gezegd dat niet alles zomaar zou lukken.’

Mazda begon twee jaar geleden met de eerste requests for proposal. De uiteindelijke transitie duurde, vanaf de eerste workshops tot alles live ging, ongeveer acht maanden, tot eind vorig jaar. Het oude datacenter, in colocatie, ging op 1 december met pensioen. ‘Dat was ook de aanleiding destijds. Ga je je contract verlengen en opnieuw investeren in hardware, of kijk je naar een andere, meer flexibele en schaalbare oplossing?’

De transitie naar de cloud van Oracle is geen eindpunt, wel een eerste fase, zegt Dillen: ‘Stap 2 is nu nog in voorbereiding, maar we stomen nu onze applicaties klaar, kijken naar mogelijkheden rond containerisatie, rond microservices en de mate waarin we onze huidige toepassingen nog moeten aanpassen om zo goed mogelijk cloud native te zijn.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content