Coronapandemie doet nog steeds meer tablets verkopen

In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er wereldwijd een pak meer tablets verkocht dan een jaar geleden. Consumenten en de onderwijssector zijn de drijvende kracht.

In het eerste kwartaal van 2025 zijn er in totaal 36,8 miljoen tablets verkocht, stelt marktanalist Canalys. In China is dat te danken aan een piek bij consumenten tijdens het Chinees Nieuwjaar in combinatie met overheidssubsidies. In de VS zorgde onzekerheid over tarieven voor een piek in de verkoop, iets wat ook de pc-markt overkomt.

Naast de intussen afgekoelde tarievenvrees is er nog een andere oorzaak voor de hoge verkoop in de VS: het vervangen van tablets uit de pandemieperiode. Die toestellen zijn nu vier tot vijf jaar oud en sommigen zijn aan vervanging toe. Al merkt Canalys op dat ze een lagere prioriteit krijgen in de uitgaven van de Amerikanen.

Commerciële vraag beperkt

‘Op de commerciële tabletmarkt bleven de leveringen in het eerste kwartaal van 2025 beperkt. Er zijn echter nog steeds mogelijkheden voor commerciële implementaties, met name in het onderwijssegment’, stelt Kieren Jessop, research manager bij Canalys.

‘Dit zal worden aangedreven door overheidsinitiatieven en grootschalige openbare aanbestedingen gedurende het jaar. Sommige initiatieven zijn voortzetting van eerdere successen, zoals het GIGA-programma van Japan, of initiatieven van staats- en centrale overheden in India. De Thaise overheid kondigde onlangs eej significantefinanciering heeft aangekondigd voor een meerjarig programma. De Amerikaanse markt staat onder druk nadat het Department of Education is uitgekleed, wat toekomstige inkoopbudgetten bedreigt.’

Een recente peiling van Canalys (dat zelf intussen onderdeel is van Omdia) laat zien dat meer dan 50 procent van de B2B-kanaalpartners die tablets verkopen dit jaar groeit verwacht ten opzichte van vorig jaar. Tablets krijgen ook steeds meer aandacht als praktisch alternatief voor computers in werkomgevingen.

In een aparte peiling gaf meer dan 20 procent van de respondenten aan plannen te hebben om hun mobiele werknemers uit te rusten met tablets, terwijl bijna 17 procent tablets identificeerde als een kosteneffectief alternatief voor traditionele pc’s voor bepaalde functies. al zegt 30 procent van de bevraagden geen significante vraag te zien. Dat wijst er volgens Canalys op dat veel werknemers hun persoonlijk apparaat meebrengen als daar nood aan is.

Apple blijft marktleider

In het eerste kwartaal van 2025 behoudt Apple zijn leiding in de tabletmarkt, met een groei van 14 procent jaar-op-jaar en 13,7 miljoen iPads geleverd. Samsung behoudt de tweede plaats met 6,6 miljoen tablets geleverd, een daling van 5,2 procent. Xiaomi overtreft Lenovo voor het eerst, gedreven door sterke prestaties in de thuismarkt, met een jaarlijkse groei van 56 procent en 3,1 miljoen eenheden geleverd, en wint twee procentpunten in marktaandeel vergeleken met het eerste kwartaal van 2024.

Lenovo volgt op de vierde plaats, met een groei van 19 procent en 2,5 miljoen eenheden geleverd. Huawei rondt de top vijf af, met een marktaandeel van 6,5 procent en 2,4 miljoen geleverde tablets.

In samenwerking met Dutch IT-Channel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content