Dustin gaat data wissen op locatie
IT-verdeler Dustin gaat haar diensten uitbreiden. Het gaat voortaan ook op de werkplek van de klant data van toestellen wissen. Ook de buyback dienst wordt geharmoniseerd.
Op de Dustin Inspiration Days kondigde het bedrijf aan dat het haar dienst rond dataverwijdering ook op locatie gaat toepassen. Het deed dat al voor toestellen die terug naar het bedrijf werden gestuurd, maar de dienst wordt binnen de hele groep geharmoniseerd en uitgebreid.
Met de dienst mikt het bedrijf vooral op bedrijven in strikt gereguleerde omgevingen. ‘Er zijn in principe geen beperkingen op de omvang of het aantal toestellen, maar we merken dat bepaalde sectoren zoals defensie, banken en overheid bereid zijn om voor die dienst te betalen. Zij verkiezen vaak dat het toestel ter plekke wordt gewist vooraleer het wordt teruggestuurd naar ons,’ zegt Alexander Goes, managing director van Dustin in België.
Het bedrijf is de takeback-dienst ook doorheen de groep aan het harmoniseren, dat moet eind dit jaar rond zijn. Daarbij wil het focussen op drie punten: snelheid, data insights en transparantie. Dat wil onder meer zeggen dat je als klant informatie krijgt over wat er met je oude toestellen gebeurt eens Dustin ze terugneemt.
‘Nemen we honderd tablets terug en zijn er twintig nog niet gewist en zitten die in ons warenhuis, dan zie je dat. Ook de status rond doorverkoop, onder meer naar welke klant ze worden doorverkocht, communiceren we transparant naar klanten.’ Dustin zet immers ook in op refurbished toestellen waarbij een afgeschreven toestel van de ene klant kan doorschuiven naar een klant met andere noden.
Europese ambities
Dustin is van oorsprong een Zweedse IT-speler. Het is vandaag in de Scandinavische landen actief, in Nederland en sinds enkele jaren in België, via de ovename van Centralpoint. Vandaag werken er 90 mensen voor het bedrijf in ons land.
Op het event liet CEO Johan Karlsson verstaan dat zijn bedrijf nog meer uitbreidingsplannen heeft. ‘We willen de IT-partner voor heel Europa zijn’, al noemt hij daarbij geen landen of tijdstippen.
Tussendoor laat Dustin ook verstaan dat de werking in België door Centralpoint over te nemen niet verandert. ‘Onze aanwezigheid blijft lokaal, en ons service delivery model ook, ook in de toekomst,’ zegt Goes. ‘Maar wel met de capaciteiten van de groep, voor ons warehouse, voor ons takeback-aanbod en onze expertise.’
Vandaag verkoopt de groep ongeveer zestig procent van haar apparatuur online. Ook daar blijft het op inzetten, maar zonder de andere kanalen achter te laten. ‘Het is de combinatie van de twee wat ons sterk maakt. De basis dingen wil je zonder veel gedoe online kunnen bestellen, en dat maakt dat we tijd hebben om complexe zaken via een ander kanaal, bijvoorbeeld telefonisch, kunnen bespreken’, zegt Goes.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier