De overstap naar Windows 11 maakt dat er momenteel meer pc’s worden verkocht. Maar de impact daarvan is kleiner dan vroeger.
Volgens marktanalist Gartner werden er in het tweede kwartaal van dit jaar wereldwijd 63 miljoen pc’s verkocht, een stijging van 4,4 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. De groei is vooral merkbaar op de zakelijke markt.
‘De vraag bij bedrijven is groter dan bij consumenten, vooral door Windows 11 migraties en het vervangen van toestellen die tijdens de pandemie zijn verkocht,’ stelt Rishi Padhi, Research Principal bij Gartner.
Maar de vraag bij consumenten is zwakker. Daar is de groei maar 2,4 procent, deels door een terugval in de VS. Daar werden in het eerste kwartaal van vorig jaar 12,6 procent meer pc’s verkocht, nu gaat het om een daling van 0,5 procent. Dat komt omdat er begin dit jaar door lokale verkopers meer pc’s werden ingekocht uit schrik voor de toen aangekondigde invoertarieven door president Trump. Gartner waarschuwde toen al dat die piek tijdelijk is en dat blijkt nu ook uit te komen.
Gartner verwacht ook dat de globale groei niet zal blijven. Veel pc-verkopers hebben extra voorraad ingeslagen en de marktanalist verwacht dat ze dit later dit jaar willen wegwerken, wat wil zeggen dat er misschien wel nieuwe toestellen worden gekocht door consumenten, maar dat de producenten zelf niet of nauwelijks extra verkopen omdat het om bestaande stock staat, al dan niet bij distributeurs of andere tussenspelers.
In EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) groeit de pc-markt beter dan elders met 5,3 procent groei. Hier wijst Gartner op een gunstige periode van het jaar, maar ook hier is de upgrade naar Windows 11 de voornaamste drijfveer. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de ondersteuning voor Windows 10 in oktober stopt, waardoor bedrijven moeten overstappen.
Al is die impact minder groot dan vroeger. 15 jaar geleden betekende een nieuwe Windows bijna altijd dat de pc te oud of te traag was voor een upgrade. Gartner merkt op dat veel organisaties vandaag kiezen om te upgraden, zonder hun bestaande hardware te vervangen
Lenovo en Apple groeien
In de rangschikking van de grootste pc-merken blijft Lenovo bovenaan met een marktaandeel van 26,9 procent. Het is met 13,9 procent op jaarbasis ook de grootste groeier in de sector, samen met Apple, dat 13,4 procent groeit en op de vierde plaats staat. De rest van de top vijf wordt ingevuld door HP, Dell en op de vijfde plaats Asus.
Gartner Data Snapshot: Preliminary Worldwide PC Vendor Unit Shipment Estimates for 2Q25 (Thousands of Units)
Company | 2Q25 Shipments | 2Q25 Market Share (%) | 2Q24 Shipments | 2Q24 Market Share (%) | 2Q25-1Q24 Growth (%) |
Lenovo | 17,038 | 26.9 | 14,956 | 24.7 | 13.9 |
HP Inc. | 14,124 | 22.3 | 13,692 | 22.6 | 3.2 |
Dell | 9,832 | 15.6 | 10,140 | 16.7 | -3.0 |
Apple | 5,699 | 9.0 | 5,026 | 8.3 | 13.4 |
ASUS | 4,486 | 7.1 | 4,128 | 6.8 | 8.7 |
Others | 12,045 | 19.1 | 12,598 | 20.8 | -4.4 |
Total | 63,225 | 100.0 | 60,541 | 100.0 | 4.4 |
Notes: Data includes desktop and laptop PCs that are equipped with Windows, macOS and Chrome OS. All data is estimated based on a preliminary study. Final estimates will be subject to change. The statistics are based on shipments selling into channels. Numbers may not add up to totals shown due to rounding. Source: Gartner (July 2025)