Salesforce kondigt op de Dreamforce-conferentie Agentforce 360 aan: volgens het bedrijf een ‘herdefiniëring van de manier van werken in het AI-tijdperk.’
In de aanloop naar zijn jaarlijkse Dreamforce-conferentie in San Francisco, waar meer dan 45.000 bezoekers worden verwacht, heeft Salesforce zijn visie op de toekomst van de onderneming scherp gesteld. Met de introductie van het Agentforce 360-platform wil de CRM-gigant bedrijven transformeren tot wat het een ‘Agentic Enterprise’ noemt: een organisatie waarin AI-agenten en menselijke werknemers naadloos samenwerken. Deze stap moet een antwoord bieden op de hoge faalratio van AI-projecten en positioneert Salesforce als een centraal besturingssysteem voor artificiële intelligentie in het bedrijfsleven.
AI blijft te vaak hangen in pilootprojecten

Salesforce erkent dat veel bedrijven worstelen om de belofte van AI waar te maken. Volgens Srini Tallapragada, President en Chief Engineering Officer bij Salesforce, blijven veel organisaties steken in wat hij een ‘pilot purgatory’ noemt. Hij verwijst naar de ondertussen al beruchte MIT-studie die stelt dat 95% van de zakelijke AI-pilots faalt voordat ze de productiefase bereiken. De voornaamste redenen zijn dat AI-tools vaak losgekoppeld zijn van de kernsystemen, de nodige diepgaande context missen en onvoldoende garanties bieden op het vlak van governance en betrouwbaarheid. Agentforce 360 is ontworpen om deze hindernissen weg te nemen door een geïntegreerd en betrouwbaar platform te bieden dat data, applicaties en workflows verenigt.
‘Grootste transitie in technologie’
De schaal van de transformatie wordt niet onderschat. ‘We bevinden ons werkelijk in het AI-tijdperk, en ik denk dat dit waarschijnlijk de grootste revolutie, de grootste transitie in technologie is die ik ooit in mijn carrière heb meegemaakt’, stelde medeoprichter en CTO Parker Harris tijdens een virtuele persconferentie. De visie is dat AI niet zozeer mensen vervangt, maar hen versterkt. Salesforce voorspelt dat in de toekomst 40% van het werk binnen de Fortune 1000 door AI zal worden uitgevoerd, in samenwerking met mensen. Nochtans vertelde CEO Marc Benioff vorige maand nog dat hij 4.000 jobs op de klantendienst kon schrappen: ‘door AI heb ik minder mensen nodig’, zei hij toen nog.
Tijdens de persbriefing werd daar met geen woord over gerept: benieuwd of dat de komende dagen verandert. Data News is zelf ook aanwezig op de Dreamforce-conferentie in San Francisco.
Salesforce CEO: ‘4.000 jobs kunnen schrappen door AI’
Slack als het ‘Agentic OS’
Een cruciaal onderdeel van de nieuwe strategie lijkt de centrale rol die wordt toebedeeld aan Slack. Salesforce positioneert het communicatieplatform steeds meer als het zenuwcentrum van de onderneming, of zoals Parker Harris het noemt, ’uw Agentic OS’. ‘Slack wordt niet alleen de front-end van Salesforce en Agentforce 360, maar echt het besturingssysteem waar je kan zoeken, samenwerken en handelen,’ aldus Harris. De ambitie is om de volledige Salesforce-ervaring te integreren in Slack, waardoor gebruikers mogelijk niet eens meer rechtstreeks in Salesforce hoeven in te loggen. Deze strategie wordt ook commercieel doorgetrokken, met plannen om Slack te bundelen in nieuwe abonnementen zodat het ‘deel wordt van de Salesforce-ervaring, zoals water’, voegde Harris toe.

Pioniersrol
Salesforce ziet zichzelf ook duidelijk als een pionier in (agentic) AI. ‘Terwijl anderen nog maar nét beginnen te tonen wat er mogelijk is met agentic AI, heeft Salesforce het afgelopen jaar vier grote productupdates uitgebracht en duizenden implementaties bij klanten gerealiseerd’, zo lezen we letterlijk in het persbericht.
Salesforce lijkt vastberaden om de complexiteit van de gefragmenteerde AI-markt te reduceren en zich op te werpen als de betrouwbare partner die de brug slaat tussen de belofte van AI en de weerbarstige zakelijke realiteit. Of deze ambitieuze visie van de ‘Agentic Enterprise’ de hoge uitval van AI-projecten effectief kan counteren, zal de komende periode moeten blijken. Het nieuws van Salesforce komt een week nadat concurrent SAP ook al haar visie op het werk van de toekomst uit de doeken deed. Ook daar is het een en al agentic AI op enterprise-niveau dat de klok slaat.
SAP wil netwerk van AI-assistenten en -agenten loslaten op bedrijven