Nutanix steunt verdere groei op VMware-migratie en AI

Opvallend: Nutanix-CEO Rajiv Ramaswami was nauwelijks twee minuten ver in zijn keynote toen de naam VMware al opdook. Tijdens de conferentie Nutanix .NEXT in Barcelona profileerde het bedrijf zich eens te meer als alternatief voor de VMware-klanten die zich naar de uitgang haasten.

Begrijpelijk, want de overname van VMware door Broadcom biedt een bedrijf als Nutanix mogelijk een grote opportuniteit. Maar dat VMware zo erg over de tongen ging in Barcelona, voelde tegelijk ook wat vreemd aan. Bij momenten raakte het andere nieuws erdoor op de achtergrond. Dat een gesprek over Nutanix dezer dagen bijna automatisch ook naar VMware leidt, wisten we echter al een tijdje. Deed de overname van VMware door Broadcom de wenkbrauwen al fronsen, dan leiden de concrete plannen van Broadcom met VMware in heel wat gevallen tot een pijnlijk grimas.

Broadcom zet de VMware-klanten voor het blok, klinkt het dan. Het bedrijf hertekent het aanbod, het financiële en partnermodel van VMware zo grondig, dat klanten de komende jaren wellicht massaal afhaken. Volgens Gartner zijn 90.000 van de 300.000 klanten van VMware – zowat 30% van de installed base – intussen al op zoek naar een alternatief. “Die bedrijven hebben niet zozeer een probleem met de overname op zich”, zegt Sven Schoenaerts, Director Channel Sales Noord-Oost Europa bij Nutanix, “maar wel met de eenzijdige prijsverandering die eruit volgt.”

Timing is alles

Voor een bedrijf als Nutanix – met momenteel 25.000 klanten – biedt de exodus bij VMware een enorme kans. “Die 90.000 bedrijven komen natuurlijk niet allemaal naar ons”, zegt Sven Schoenaerts. Maar wie de stap wil zetten, is welkom. “Er zijn bedrijven die van geluk kunnen spreken. Zij hebben hun contract met VMware verlengd net voor het nieuws over de overname bekend raakte. Zij kunnen nog een jaar of drie verder werken aan die ‘oude’ voorwaarden, waardoor ze voldoende tijd hebben om een overstap voor te bereiden.”

Sven Schoenaerts

Voor heel wat ondernemingen ziet de timing er minder gunstig uit. Willen ze niet werken onder de nieuwe voorwaarden die Broadcom stelt, dan moeten ze min of meer meteen een overstap regelen. “Ook die bedrijven kiezen mogelijk voor Nutanix”, zegt Sven Schoenaerts, “al zien we de grootste opportuniteit vooral in organisaties die nu enkele jaren de tijd hebben om hun migratie grondig voor te bereiden.” Dat zijn trouwens lang niet alleen grote ondernemingen. “Ook voor de grotere kmo bieden we een oplossing. Die is modulair opgebouwd. Met een beperkte investering kun je zo al een cloud-like ervaring realiseren in je eigen datacenter. Heel anders dan bij Broadcom dus, waar je in één keer alles moet nemen.”

Meer dan een hypervisor vervangen

Ondernemingen die zich afvragen hoe ze de migratie van VMware naar Nutanix het best aanpakken, vonden op Nutanix .NEXT mogelijk een voorbeeld in het verhaal van Boyd Gaming. Dat bedrijf runt 28 casino’s in een tiental Amerikaanse staten, waaronder heel wat in Las Vegas. “We werken in een complexe sector”, zegt CIO Gregg Lowe. “In elke staat gelden andere regels.” Ook de IT-omgeving blijkt vrij ingewikkeld: met vijfduizend servers en vele duizenden geconnecteerde toestellen, zoals spelkiosken, betaalterminals bij speeltafels, enzovoort.

Gregg Lowe

Boyd Gaming zette de stap naar Nutanix al voor de overname van VMware bekend raakte. “Voor ons bedrijf bleek Nutanix AHV de best passende hypervisor”, zegt Gregg Lowe. De eigenlijke migratie spreidde Boyd over achttien maanden. “Sneller was moeilijk, want ons bedrijf is letterlijk elke dag en nacht van het jaar actief. De overstap is bovendien niet in een vingerknip rond. Je moet er wel degelijk de nodige moeite voor doen.” Want wat blijkt: je kunt de ESXi-hypervisor van VMware niet zomaar inruilen voor Nutanix AHV. “De migratie omvatte een complete overstap van een klassieke 3-tier ICT-omgeving naar hyperconverged infrastructuur (HCI) in de cloud.”

Liever niet dubbel betalen

Het verhaal toont meteen aan dat het overzetten van een bestaande VMware-omgeving naar Nutanix – waarbij je VMware blijft gebruiken, maar dan op het Nutanix-platform – tot een suboptimaal resultaat leidt. “Op dat moment betaal je twee keer”, zegt Andrew Brinded, Chief Revenue Officer bij Nutanix. “Het gebruik van AHV is inbegrepen in ons platform. Waarom zou je dan nog eens extra betalen voor ESXi?” In de praktijk blijkt 60 tot 70% van de VMware-klanten na een overstap uiteindelijk toch voor AHV te kiezen. Maar het blijft belangrijk voor de migratie de nodige tijd uit te trekken, zegt ook Andrew Brinded. “We verwachten dan ook geen plotse piek in de markt, wel dat bedrijven die van VMware afstappen daar de komende drie tot vijf jaar werk van zullen maken.”

Voor Gregg Lowe is dat hoofdstuk intussen afgerond. “Toen ik het nieuws over de overname hoorde, was ik blij dat we al eerder voor Nutanix hadden gekozen”, zegt hij. “Ik was destijds een grote fan van CA. Sinds de overname door Broadcom blijft van dat merk niets meer over. Ik vrees dat VMware dezelfde weg opgaat.” Maar Broadcom heeft het bedrijf toch niet gekocht om het te laten uitdoven? “Natuurlijk niet”, klinkt het nog. “De komende vijf tot zeven jaar zal Broadcom erg veel verdienen aan de gebruikers van VMware, net omdat ze vaak niet sneller van het product kunnen afstappen.” Wat er daarna gebeurt? “Geen idee, mogelijk komt VMware dan weer in de etalage te staan.”

Alle opties open

De heisa rond VMware zou ons bijna doen vergeten dat er op Nutanix .NEXT nog andere topics op de agenda stonden. “Vandaag praten we nog in termen van virtuele machines”, aldus CEO Rajiv Ramaswami. “Tegen 2030 hebben we het enkel nog over moderne applicaties. AI versnelt die trend alleen maar.” Nutanix zet daarom in op de verdere modernisering van zijn platform: het ondersteunt alles, op elk platform. Ook de moderne manier van werken dus, zoals met containers. Die aanpak zit min of meer vervat in de roots van het bedrijf. Nutanix maakte naam met zijn appliances voor HCI. Die boden alle benodigdheden in één doos: rekenkracht, opslag, virtualisatie en netwerk.

Rajiv Ramaswami, CEO van Nutanix

Die naadloze ervaring bracht Nutanix jaren geleden ook al naar de cloud. Een vrij verrassende aankondiging is dat Nutanix nu toch ook weer appliances in zijn aanbod opneemt, via een samenwerking met Dell. “Het laat ons toe ons aanbod nog specifieker te maken”, zegt Rajiv Ramaswami, “met niet alleen complete HCI-nodes, maar ook een oplossing met enkel AHV op compute nodes. Dat moet bedrijven toelaten nog meer te halen uit hun hardware, zoals Dell PowerEdge en PowerFlex.” Ramaswami vertelde dat ‘NxRail’ een goede naam was geweest voor de samenwerking, een knipoog naar VxRail, de HCI-oplossing die Dell met VMware uitbouwde.

Of het geen rare move is, nadat Nutanix de appliances eerder vaarwel zegde? “Tja, er is vraag naar”, zegt Debo Dutta, VP Engineering bij Nutanix. “De klant wil het graag, dus waarom niet? Tegelijk houden we zo alle opties open.” Nutanix wil vooral zijn klanten ondersteuning bieden, klinkt het. Bovendien verbergt Nutanix niet dat het op die manier wellicht ook een nieuw marktsegment kan aanspreken. De samenwerking met Dell is waarmee Nutanix nieuwe klanten hoopt binnen te halen. Zo leren ze Nutanix kennen en nemen ze later mogelijk meer oplossingen in gebruik.

Bouwen aan vertrouwen

Debo Dutta

En uiteraard: geen IT-conferentie zonder hoofdstuk over AI. Op Nutanix .NEXT ging het daarbij over GPT-in-a-Box: een kant-en-klare infrastructuur om met AI van start te gaan, die integreert met Nutanix-producten voor opslag, zoals Nutanix Objects en Nutanix Files. In Barcelona stelde het bedrijf de nieuwe versie van de oplossing voor, naast een partnerschap met Hugging Face. Dat geeft Nutanix-klanten toegang tot een bibliotheek van gevalideerde large language models. GPT-in-a-Box maakt deel uit van het Nutanix AI-partnerprogramma, waarmee het bedrijf aanbieders van AI-oplossingen en -diensten wil samenbrengen, om zo de drempel voor GenAI – bovenop het Nutanix Cloud Platform en GPT-in-a-Box – verder te verlagen.

“We willen bedrijven vooral helpen om met LLM’s aan de slag te gaan”, zegt Debo Dutta. “Nu kruipt er nog teveel tijd en moeite in het samenbrengen van data.” Net dat wil Nutanix met GPT-in-a-Box makkelijker maken. Toch duurt het wellicht nog even voor AI echt in de mainstream doorbreekt. “Maar we zijn wel goed op weg, natuurlijk”, zegt Debo Dutta. “Het vraagt naar schatting nog een jaar of twee, drie om aan maturiteit te winnen, daarna nog eens twee jaar om echt zichtbaar te zijn.” Technologisch zal AI tegen dan wellicht op punt staan. “Maar dat alleen zal niet volstaan”, besluit CTO Mano Bhattacharyya. “Om echt door te breken, moeten we AI kunnen vertrouwen. Daar zijn we nog niet. Dat vraagt tijd.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content