Het Israëlische opslagbedrijf StorONE heeft, in samenwerking met Phison, ‘ONEai’ aangekondigd: een oplossing voor bedrijfsspecifieke GenAI-toepassingen.
ONEai kan je kort door de bocht samenvatten als een ChatGPT binnen je eigen bedrijfsmuren. Het gaat om een appliance dat klanten kunnen toevoegen aan hun bestaande opslagsystemen, maar dat meteen een conversationele interface toevoegt. Gebruikers kunnen na het toevoegen van ONEai dus in natuurlijke taal vragen stellen die enkel en alleen betrekking hebben op hun eigen, private datasets. Een privé-ChatGPT dus die alleen maar de bedrijfsspecifieke gegevens doorzoekt en analyseert; data die dus ook op het StorONE-platform is opgeslagen. Denk bijvoorbeeld aan een advocatenkantoor dat de vraag stelt: ‘Hoeveel medische wanpraktijkzaken hebben we vorig jaar gewonnen in land X?’. Binnen enkele seconden levert het systeem een precies antwoord op basis van de eigen data.
Onder de motorkap maakt ONEai gebruik van Phisons aiDAPTIV+. Deze onderliggende oplossing maakt het mogelijk om de grote taalmodellen (LLM’s) die voor dergelijke zoekopdrachten nodig zijn, betaalbaar op de eigen infrastructuur te draaien in plaats van in de publieke cloud. Met als grote voordeel dus dat gevoelige bedrijfsinformatie of intellectuele eigendom het eigen datacenter nooit verlaat. Phison wil met die technologie de drempel voor veilige, bedrijfsspecifieke GenAI-toepassingen aanzienlijk verlagen, zo leerden we pas nog uit een bezoek aan Phison met de IT Press Tour.
StorONE richt zich met ONEai vooral op middelgrote ondernemingen met datasets tot 500 terabyte. Vanaf het derde kwartaal van 2025 moet de nieuwe oplossing ook commercieel verkrijgbaar zijn.
Phison democratiseert training van grote AI-taalmodellen