Gerrit Kazmaier kondigt de overname van Pipedream aan, tijdens zijn keynote op de Workday Rising conferentie in Barcelona. © KVdS/DN

Workday koopt integratieplatform Pipedream en vernieuwt interface met Sana: ‘AI is de nieuwe UI’

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De Amerikaanse softwareleverancier Workday neemt met Pipedream een platform over dat gespecialiseerd is in API-integraties. De acquisitie moet de ruggengraat vormen voor de strategie rond ‘agentic AI’.

Tijdens de Workday Rising conferentie in Barcelona maakte het bedrijf vanochtend duidelijk dat het niet langer enkel als een statisch ‘system of record’ wil fungeren, maar meer wil evolueren naar een ‘system of action’, waarbij artificiële intelligentie niet alleen data analyseert, maar ook concrete bedrijfsprocessen autonoom uitvoert. Allerlei AI-agenten die autonoom acties uitvoeren over verschillende applicaties heen; dat is dus de toekomst van enterprise software zoals Workday die ziet. Tegelijkertijd wordt de recent overgenomen tool Sana naar voren geschoven als de nieuwe, allesomvattende gebruikersinterface voor werknemers.

Pipedream is brug naar 3.000 applicaties

Om die visie te kunnen realiseren, ontbrak het de leverancier nog aan een cruciaal onderdeel: connectiviteit met de buitenwereld, zoals andere applicaties. Ziedaar de hoofdreden waarom Workday zopas aankondigde dat het een definitieve overeenkomst heeft om Pipedream over te nemen. Pipedream is een integratieplatform dat ontwikkelaars in staat stelt om workflows te bouwen tussen verschillende clouddiensten en applicaties. ‘Pipedream wordt de brug die Workday verbindt met de rest van de organisatie bij onze klanten’, zegt Gerrit Kazmaier, President of Product & Technology bij Workday. Kazmaier benadrukte tijdens zijn presentatie dat AI-agenten voor hem pas echt waarde kunnen leveren als ze toegang hebben tot het volledige applicatielandschap van een onderneming, en niet enkel tot HR- of financiële data.

De technologie van Pipedream brengt onmiddellijk meer dan 3.000 pre-built connectoren mee naar het Workday-platform. Dit moet het voor bedrijven eenvoudiger maken om agenten te bouwen – en nee, daar zijn zelfs geen developers voor nodig –  die bijvoorbeeld een actie starten in Workday, maar deze vervolgens afhandelen in Microsoft Teams, Salesforce of een ander extern systeem. ‘Stel je voor dat de pijn van integratie verdwijnt’, stelt Kazmaier, verwijzend naar de vaak complexe en dure integratietrajecten waar veel IT-afdelingen mee worstelen. Even later zagen we hoe deze integratie in de praktijk werkt binnen de ‘Agent Builder’ van Workday, waarbij connectoren via een drag-and-drop interface kunnen worden toegevoegd aan workflows.

Sana als de nieuwe voordeur

Terwijl Pipedream de technische achterkant van de AI-strategie versterkt, moet de eerdere overname van het Zweedse AI-bedrijf Sana de voorkant – de gebruikerservaring – radicaal veranderen. De huidige interfaces van enterprise software zijn vaak verouderd en complex. De bediening is dikwijls meer dan 20 of zelfs 30 jaar nauwelijks veranderd. Workday ziet in de populariteit van de gekende chatinterface van AI-bots een kans om ook de bediening van enterprise software drastisch te veranderen. De integratie van Sana moet Workday een ‘nieuwe voordeur naar werktoepassingen’ opleveren, waarbij de traditionele menugestuurde navigatie dus plaatsmaakt voor een conversationele interface.

Joel Hellermark, mede-oprichter en CEO van Sana, ziet de verschuiving als een fundamentele verandering in hoe werknemers met software omgaan. ‘AI is de nieuwe UI’,  stelde Hellermark een aantal ker. De technologie van Sana stelt gebruikers in staat om vragen te stellen in natuurlijke taal, waarna het systeem niet alleen zoekt in Workday-data, maar ook in ongestructureerde data uit bronnen zoals in pakweg SharePoint, Slack en Google Drive. 

Het doel is om kennismanagement en actie te combineren. In een demo werd getoond hoe een werknemer via één zoekopdracht inzicht krijgt in openstaande taken uit verschillende systemen, zoals Jira en Workday, en deze direct kan goedkeuren zonder de interface te verlaten. ‘We kunnen een Leonardo da Vinci in de broekzak van elke werknemer stoppen, die hen helpt nieuwe dingen te leren en taken op te lossen’, zei Hellermark ietwat metaforisch.

Die focus op kant-en-klare integraties en een vereenvoudigde UI komt niet uit de lucht vallen. Vorige week hoorden we op de Gartner IT Symposium/Xpo conferentie nog hoe de oude interfaces van kantoorsoftware dringend aan vervanging toe zijn en dat het een nieuwe strijd tussen de grote softwareleveranciers kan betekenen.

Van experiment naar implementatie

Workday probeert vooral ook in te spelen op de frustratie die leeft bij veel CIO’s over de trage ROI van AI-projecten. De afgelopen weken en maanden werden we rond de oren geslagen met allerlei statistieken en onderzoeksresultaten die aantonen dat veel (Agentic) AI-projecten niet voorbij de testfase geraken, vroegtijdig stopgezet worden en/of niet aantoonbare meerwaarde bieden. Kazmaier citeerde in zijn presentatie zelf ook nog recente cijfers van McKinsey, die aantonen dat 80 procent van de organisaties die experimenteren met AI-modellen nog geen significante rendementen zien.

Door AI-agenten diep in het platform te bakken en via Pipedream en Sana de drempels voor connectiviteit en gebruiksgemak te verlagen, hoopt Workday bedrijven uit de eeuwige ‘pilot-fase’ te trekken. Of de belofte van een naadloze integratie tussen duizenden externe applicaties en een centrale ‘agentic’ interface in de praktijk even soepel zal verlopen als in de demo’s, zal echter moeten blijken wanneer de integraties volledig zijn uitgerold. En dat is trouwens nog niet voor meteen, maar ‘ergens’ volgend jaar.

Workday countert Europese datazorgen en gooit zich nu ook op kleinere bedrijven

 

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise