BYOD stuwt security software verkoop
De omzet van security software steeg wereldwijd met haast 8 procent, aldus Gartner, mede door nieuwe dreigingen en de opkomst van BYOD.
In 2012 steeg de wereldwijde omzet van security software met 7,9 procent tot 19,2 miljard dollar, aldus een studie van Gartner. Symantec blijft marktleider met een omzet van 3,7 miljard dollar (+2%), goed voor een marktaandeel van 19,6 procent. Op de tweede plaats staat McAfee, dat in 2012 tekent voor een omzetgroei van 37 procent tot 1,68 miljard dollar (en een marktaandeel van 8,6 procent). Die groei is wel deels toe te schrijven aan een boekhoudkundige ingreep van eigenaar Intel in 2011. De top vijf wordt voorts vervolledigd door Trend Micro, IBM (o.a. ISS) en EMC (o.a. RSA).
Fragmentatie
Uit de cijfers van Gartner blijkt dat meer dan de helft van de security software markt nog in handen is van bedrijven buiten de top vijf, in casu 56,8 procent. Dit wijst vaak op een markt die nog in volle ontwikkeling is, met nog heel wat kansen voor kleine en/of nieuwe bedrijven. Ook lijkt in de security software wereld nog vaak de voorkeur uit te gaan naar lokale producenten, die vanuit hun nationale positie vervolgens ook sterk internationaal gaan. Daarvan zijn er voorbeelden te over, zoals Panda (Spanje), F-Secure (Finland), G-Data (Duitsland), Kaspersky Lab (Rusland), ESET (Slovakije), Bull (Frankrijk) en Bitdefender (Roemenië). Anderzijds is het de vraag of onder meer de nieuwe, meer gesofisticeerde dreigingen (onder meer aanvals-malware door overheden, evenals aanvallen op industriële omgevingen) geen aanleiding zullen geven tot meer consolidatie.
BYOD
Voor Gartner is het wel duidelijk dat de groei van de wereldwijde security software markt het resultaat is van de nieuwe dreigingen, evenals nieuwe werkwijzen. Bij dat laatste speelt de mobiliteit van de werknemers, en het groeiend gebruik van privé-materiaal voor beroepsdoeleinden (BYOD) een belangrijke rol. Ook de inspanningen inzake virtualisering vereisen een aangepaste aanpak van de security software.
Wereldwijd werd de grootste groei genoteerd in Azië, dank zij de economische groei in die gebieden, evenals heel wat nieuwe installaties en ict-infrastructuur. West Europa scoorde het laagst, onder meer door de zwakke economische situatie.
Een belangrijke focus voor de securitysoftwarebedrijven wordt gevormd door de KMO’s. “De opkomst van het middensegment van de markt vormt een nieuwe uitdaging voor de spelers in de securitywereld, aangezien de noden van KMO’s verschillen van deze in grotere bedrijven,” aldus Ruggero Contu, research director bij Gartner, “De kopers van securitymateriaal in KMO’s overwegen in toenemende mate ‘security as a service’ als een alternatief voor eigen installaties van security technologie, in het bijzonder voor e-mail en web security. Dat leidt tot meer markt consolidatie en een scherpere prijsconcurrentie, naarmate de gevestigde spelers de pure cloud-gesteunde specialisten in het security segment overnemen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier