Certipost ziet dubbel

Certipost, de joint venture van de Post en Belgacom, hoopt dit jaar op een verdubbeling van het aantal beveiligde berichten via zijn platform. Aandeelhouder Belgacom zal daarbij helpen door het installeren van een digitaal sorteercentrum.

Certipost heeft CertiOne gelanceerd, een nieuwe platform voor het uitwisselen van digitale berichten. Volgens het bedrijf vertaalt dit elektronisch sorteercentrum verschillende bestandsformaten en zorgt het voor de uitwisseling van documenten, zowel tussen IT-toepassingen van het ene bedrijf naar het andere, als naar particulieren, hetgeen uniek is in Europa. CertiOne beantwoordt bovendien aan de wetgeving van de 25 Europese lidstaten wat betreft de uitwisseling van elektronische documenten.Het nieuwe Certipost-platform biedt ook mogelijkheden voor integratie met de back-office. Anthony Belpaire, verantwoordelijk voor de productontwikkeling bij Certipost, legt uit dat de berichten automatisch te integreren zijn met de meeste boekhoudpakketten in België, via de standaard BMF100 (aanbevolen door het Ministerie van Financiën). Voor de integratie met SAP, biedt Certipost een connector, maar het bedrijf erkent wel dat een ontwikkeling op maat nodig is als men een optimale integratie met ERP-systemen wil.De prijs varieert van 250 euro per jaar voor een web interface voor het eenvoudigweg versturen en ontvangen van berichten (voor ontvangen alleen is het product gratis) tot duizenden euros in functie van het niveau van integratie en functionaliteit. Elk bericht kost 0,25 euro.Certipost hoopt voor de gebruikers van dit product te zien stijgen van 3 miljoen naar 6 miljoen tegen het eind van dit jaar. Op dit moment zijn 1200 bedrijven klant. Certipost koestert overigens ook internationale ambities voor CertiOne.De joint venture rekent erop dat zijn aandeelhouder Belgacom voor duizend extra klanten zal zorgen tegen het eind van dit jaar. Belgacom zal geleidelijk CertiOne gebruiken voor het versturen en ontvangen van elektronische bestellingen en facturen van en naar zijn leveranciers. Vijf pilootleveranciers zijn alvast uitgekozen. Daar zullen elke maand nog ongeveer vijftig leveranciers bijkomen. In september komt er een eerste evaluatie;Enkele jaren geleden, toen digitale marktplaatsen populair waren, heeft Belgacom al geïnvesteerd in de marktplaats 3BTrade, met de bedoeling om de communicatie met zijn leveranciers te automatiseren. Dat plan werd echter afgevoerd. “Het was te vroeg. De aanpak met CertiOne is helemaal anders. Het gaat om een sorteercentrum-benadering gericht op de berichten. Er zijn geen aankoopcatalogi of functies die de leveranciers vergelijken of tegen elkaar uitspelen”, zegt Philippe Deconinck, directeur van de afdeling Inkoop en Logistiek bij Belgacom.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content