Chinese webbedrijven gaan internationaal
Chinese webbedrijven en andere ict-ondernemingen die groot werden in eigen land, willen in de komende jaren meer internationaal gaan, ongeacht heel wat obstakels.
Chinese webbedrijven en andere ict-ondernemingen die groot werden in eigen land, willen in de komende jaren meer internationaal gaan, ongeacht heel wat obstakels.
Met een bevolking van meer dan één miljard en een niet aflatende honger naar ict producten en diensten, groeien de Chinese leveranciers van ict-producten en webdiensten snel in eigen land.
Vandaag telt China al meer dan één miljard mobiele telefoniegebruikers, en meer dan 500 miljoen internetgebruikers, wat het land naar rang één katapulteert. Tegen 2015 moet het aantal internetgebruikers nog stijgen tot 800 miljoen, en zou er 2,9 triljoen dollar omzet in e-handel moeten worden geboekt. Volgens Gartner zouden de ict-uitgaven voor bedrijven tegen 2016 ca. 172,4 miljard dollar bedragen, of een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 8 procent, tegen 3 procent wereldwijd.
De grote winnaars zijn bekende namen als ZTE, Huawei en Lenovo, die in segmenten als mobiele telefonie, connectiviteit en pc’s in China de onbetwiste leiders zijn. En ondanks internationale argwaan inzake security-risico’s (die in het bijzonder Huawei treffen) zullen deze bedrijven in 2013 ook internationaal scoren. Zo heeft Lenovo in 2012 al HP overtroefd als grootste producent van pc’s, met wereldwijd succes.
Ook minder gekende leveranciers in de mobiele telefoniemarkt, zouden met hulp van bedrijven als Qualcomm en anderen nog meer uitpakken met producten op de internationale markt.
Internationale webbedrijven In een artikel in de MIT Technology Review wordt voorts gesteld dat ook de Chinese leveranciers van webdiensten in 2013 meer internationale activiteiten zullen ontplooien. Zo heeft Google-concurrent Baidu al vestigingen en kantoren in Hong Kong, Taiwan, Londen, San Francisco en Sidney, en worden aangepaste versies van de dienst aangeboden in Vietnam, Thailand en Egypte. Taobao is de Chinese eBay en ook hier werden de eerste stappen richting buitenland gezet, naar Hong Kong en Taiwan. De Weixin (WeChat) dienst van het bedrijf Tencent heeft dan weer een Blackberry app die onder meer op de Indonesische markt bijval moet kennen.
Marktexperten zien wel stevige obstakels op de weg naar succes buiten China, onder meer door het vrij gesloten en gereglementeerde karakter van de Chinese markt. Dat laatste laat wel een sterke lokale groei toe, maar zou een internationale verspreiding hinderen door de specifieke aard van het aanbod. In het buitenland wacht tevens de concurrentie van gevestigde waarden als Google et al. De bereidheid om lokale versies van hun diensten aan te bieden, kan evenwel het verschil maken in grote markten die overwegend niet Engelstalig zijn. Zo heeft Baidu in Singapore een ‘natural language’ laboratorium inzake Vietnamees en Thai. De groeiende economieën rond de Stille Oceaan vormen vandaag sowieso een groot deel van het wereldwijde groeipotentieel, en hun bevolkingen zijn goeddeels niet-Engelstalig, wat dan ook een grote(re) kans op slagen biedt.
Omgekeerd merkt marktstudiebureau Forrester op dat de ict-uitgaven per hoofd van de bevolking in China nog uiterst miniem zijn ten opzichte van andere landen (o.a. slechts 3 procent van het bedrag in de VS). Dat maakt China tevens nog tot een bijzonder grote opportuniteit voor buitenlandse bedrijven op die Chinese markt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier