Chipkaarten De Lijn niet voor volgend jaar
Dat reizigers bij De Lijn vanaf volgend jaar al met chipkaarten (of ‘smartcards’) rondtuffen, zoals voogdijminister Hilde Crevits onlangs suggereerde, is wel heel kort door de bocht.
Dat reizigers bij De Lijn vanaf volgend jaar al met chipkaarten (of ‘smartcards’) rondtuffen, zoals voogdijminister Hilde Crevits onlangs suggereerde, is wel heel kort door de bocht.
Crevits wil chipkaarten om de correcte reizigersaantallen te kennen. “Eind volgend jaar wil ik de eerste cijfers”, klonk het in De Tijd. Ambitieus, gezien de ijzige stilte rond dat project tot dusver.
Maar haar woorden waren nog niet koud of De Lijn lanceerde een marktbevraging rond de projecten ‘Bo’ (Boordcomputer) en ‘ReTi’ (Reizigerstregistratie en Ticketing). Bo behelst de vervanging van de huidige Prodata-chauffeursconsole en de opzet van een netwerk voor de uitwisseling van de data. ReTi moet leiden tot de invoering van een ‘interoperabel ticket’ in de vorm van een smartcard (op basis van de Calypso-specificaties). Bo moet uiteraard eerst beschikbaar zijn voor met ReTi kan gestart worden.
En zo ontvouwt zich de feitelijke timing. Begin 2010 worden de eerste aanbestedingen uitgeschreven. Dan wordt ook de samenwerking met andere vervoersmaatschappijen nieuw leven in geblazen. Het daarvoor eerder al opgezette ‘Ubigo’ bleek een doodgeboren kind. Gisteren maakte Crevits bekend dat het nieuwe samenwerkingsverband ‘Belgian Mobility Card’ (BMC) zal heten.
Dat betekent dat ten vroegste in de loop van 2010 de eerste tests met het platform en smartcards zullen plaatsvinden. Pas daarna – in 2011 en 2012 – worden smartcards voor alle reizigers stapsgewijs ingevoerd.
Voorziene einddatum: 2013. Geen overbodige luxe, want tegen dan zijn er zo’n 1,6 miljoen smartcards in de omloop, hebben een kleine 5000 bussen een nieuwe boordcomputer en nieuwe ontwaarders, moeten 1000 verkooppunten met smartcardtechnologie uitgerust zijn en hebben 500 controleurs een draagbaar controletoestel. En zou Crevits stilaan op cijfers mogen hopen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier